Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت مدیریت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 115 تا 128)

کلیدواژه ها : مدیریت ،کتابخانه‌های دانشگاهی ،مدیران

کلید واژه های ماشینی : کارکنان ،مدیران ،کتابخانه ،بررسی وضعیت مدیریت کتابخانه‌های مرکزی ،اطلاعات ،مدیریت ،پژوهش ،وظایف ،کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی ،کارمندان ،آموزش کارکنان ،سازماندهی ،تخصص ،دانشگاه ،ارزیابی ،دیدگاه مدیران کتابخانه‌ها و کارکنان ،مدیران کتابخانه‌ها ،آموزش ،وظایف مدیر ،سازماندهی پاسخ به پرسش‌های اساسی ،کتاب‌داری ،کارکنان کتابخانه‌های مرکزی ،پاسخ به پرسش اساسی ،کنترل ،درصد از کارکنان ،وظایف مدیریتی ،سازمانی ،ایجاد انگیزه در کارکنان ،بررسی وضعیت مدیریت کتابخانه‌های دانشگاه ،بررسی وضعیت مدیریت نظام‌های اطلاعاتی

هدف این پژوهش،بررسی وضعیت مدیریت در 13 کتابخانهء مرکزی دانشگاه‌های‌ دولتی شهر تهران و چگونگی انجام وظایف مدیریتی آنان است.این وظایف‌ شامل برنامه‌ریزی،سازماندهی،ارتباطات،رهبری،و کنترل می‌شود.روش‌ پژوهش پیمایشی است.13 مدیر کتابخانه و 66 کارمند،جامعهء آماری این پژوهش را تشکیل می‌دهند.دو نوع پرسشنامه جهت جمع‌آوری اطلاعات طراحی شد.یافته‌ها نشان داد که بیشتر مدیران دارای مدرک دکترا هستند،اما فقط سه نفر از آنها مدرک‌ کتابداری دارند.سابقهء کاری بیشتر آنان کمتر از 5 سال است،فقط 5 نفر از 13 مدیر،دوره‌های آموزش مدیریتی را گذرانده‌اند.مقایسهء دیدگاه مدیران کتابخانه‌ها و کارکنان و چگونگی انجام وظایف مدیریتی نشان داد که بین نظر این دو گروه‌ اختلاف وجود دارد.همهء مدیران معتقدند که وظایف مدیریتی را در سطح خوبی‌ انجام می‌دهند،اما کارکنان عقیده دارند این وظایف در سطح متوسط به پایین انجام‌ می‌شود.نتایج نشان داد که مدیر مناسب برای کتابخانه‌ها،کسی است که تخصص‌ کتابداری داشته باشد.

خلاصه ماشینی:

"رشته و مدرک تحصیلی کارکنان کتابخانه‌های مرکزی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1:نظر نهایی گروه‌های پژوهش در مورد متغیر برنامه‌ریزی پاسخ به پرسش اساسی یک شوراها و کمیته‌ها تصمیم‌گیری را در کتابخانه تأیید کرده‌اند. در پاسخ به پرسش اساسی 7 مشخص‌ شد که 12 نفر(4/92 درصد)از مدیران‌ برای ارزیابی عملکرد بخش‌های مختلف‌ در کتابخانه از گزارش‌های ارائه شده توسط کارکنان استفاده می‌کنند و 5 نفر(5/38 درصد)از مدیران روش ارائهء پرسشنامه به‌ مراجعه‌کنندگان را ترجیح می‌دهند. در پاسخ به پرسش اساسی هشت،یافته- ها نشان می‌دهد که میزان تلاش 8 نفر(5/61 درصد)از مدیران برای تشکیل کلاس‌های‌ آموزشی برای آموزش کارکنان در استفاده از ابزار فناوری جدید زیاد است و مطلب دیگر اینکه‌ دستیابی به اطلاعات 6 کتابخانه(2/46 درصد) از طریق شبکهء اینترنت امکان‌پذیر است. یافته‌ها نشان‌ می‌دهد از نظر 85/53 درصد از مدیران، کتابخانه‌های مرکزی در استفاده از فناوری‌های‌ روز و آموزش کارکنان برای ارائهء خدمات‌ و دسترسی بهتر و آسان‌تر به اطلاعات در سطح متوسط قرار دارند و 82/56 درصد از کارکنان این موضوع را تأیید می‌کنند. در نحوهء رهبری 67/57 درصد از مدیران خود را در سطح متوسط ارزیابی‌ کرده‌اند،اما تنها 42/17 درصد از کارکنان با این موضوع موافق‌اند،در زمینهء کنترل 3/67 درصد از مدیران خود را در سطح متوسط به‌ بالا ارزیابی کرده‌اند و 7/66 درصد از کارکنان‌ این مطلب را تأیید می‌کنند و در زمینهء استفاده از فناوری‌های نو و آموزش کارمندان‌ برای استفاده از این فناوری‌ها،یافته‌ها نشان‌ می‌دهد از نظر 85/53 درصد از مدیران، کتابخانه‌های مرکزی در این زمینه در سطح‌ متوسط قرار دارند و 82/56 درصد از کارکنان‌ این مطلب را تأیید می‌کنند. and Information Science Abstracts,Vol. 7, of human resource management"Library Rubin,R."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.