Skip to main content
فهرست مقالات

کتابداران پزشکی در عصر حاضر: نقش آموزشی و پژوهشی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 171 تا 180)

کلیدواژه ها : پژوهش ،آموزش ،کتابخانه‌های پزشکی ،کتابداران پزشکی ،مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی

کلید واژه های ماشینی : کتابداران، اطلاعات، پزشکی، آموزش، کتابخانه، اطلاع‌رسانی، متخصصان اطلاع‌رسانی علوم پزشکی، متخصصان اطلاع‌رسانی علوم پزشکی نقش، مهارت‌های، دانش، کاربران، متخصصان علوم اطلاع‌رسانی پزشکی، حرفه‌ای، آموزش مستمر، کتابخانه‌های و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی، کتاب‌داری، نقش آموزشی و پژوهشی، خدمات، کسب دانش و مهارت‌های جدید، نقش، متخصصان اطلاع‌رسانی، متخصصان، سواد، کتابداران علوم پزشکی، پژوهشی کتابداران، محیط اطلاعاتی شبکه‌ای نقش، کتابداران پزشکی در عصر حاضر، نقش آموزشی کتابداران، دانش کتابداران و متخصصان اطلاع‌رسانی، کتابداران و متخصصان علوم اطلاع‌رسانی

در سال‌های اخیر کتابخانه‌های و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی شاهد تحولات اساسی‌ در فعالیت‌ها و خدمات خود بوده‌اند و این امر باعث شده تا کتابداران علاوه بر فعالیت‌های سنتی خود نیازمند کسب دانش و مهارت‌های جدید باشند.مقالهء حاضر به بررسی نقش آموزشی و پژوهشی کتابداران پرداخته و ضرورت آموزش ضمن‌ خدمت و همچنین آموزش کابران را مطرح کرده است.راه‌های مختلف آموزش‌ مستمر،نقش کتابخانه و همکاران به عنوان عواملی برای آموزش و ارتقای سطح‌ دانش کتابداران نیز مورد تأکید قرار گرفته است.در قسمت بعد ضمن بررسی نقش‌ پژوهشی کتابداران از چگونگی انجام رسالت پژوهشی کتابداران بحث و در پایان‌ ضمن نتیجه‌گیری پیشنهاداتی ارائه شده است.

خلاصه ماشینی: "توانایی‌ها و مهارت‌هایی را که کتابدران در زمینهء سوادآموزی شبکه‌ای باید کسب کنند به قرار زیر است: -شناسایی،سازماندهی،و ارائهء خدمات‌ و منابع اطلاعات شبکه‌ای شده عمومی؛ -آشنایی با اطلاعات شبکه‌ای شده در رشته‌های موضوعی مختلف برای تأمین‌ اطلاعات مورد نیاز در حل،مسائل؛ -تولید،طرح‌ریزی،و سازماندهی‌ برنامه‌های آموزشی برای استفاده‌کنندگان‌ کتابخانه با همکاری متخصصان رایانه و مدرسان؛ -آشنایی با فناوری شبکه و رایانه،منابع، و خدمات اطلاعاتی؛ -آشنایی با نظام‌های مختلف شبکه‌ای؛ -اطلاع از گسترش منابع و خدمات‌ اطلاعات شبکه‌ای شده؛و -مهارت در کار با رایانه و سایر تسهیلات‌ شبکه‌ای برای دستیابی،استفاده،و آماده‌سازی‌ اطلاعات شبکه‌ای شده؛ کتابداران می‌توانند توانایی‌ها و مهارت‌های‌ ذکر شده را از طرق زیر کسب کنند: -تحصیل حرفه‌ای در مدارس کتابداری‌ یا سایر مدارس حرفه‌ای غیرکتابداری؛ -آموزش‌های گوناگون دربارهء رسانه‌ها، رایانه‌ها،و نظام‌های شبکه‌ای؛ -شرکت مداوم در کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها،و جلسات آموزشی فروشندگان‌ نرم‌افزارها؛و -خودآموزی از طریق مطالعه،شرکت‌ در همایش‌های حرفه‌ای،و کسب اطلاعات‌ شبکه‌ای شده. فعالیت‌های کتابداران پزشکی برای‌ آموزش کاربران می‌تواند به صورت‌های‌ مختلف به شرح زیر انجام گیرد: -شرکت مؤثر در پروژه‌های تحقیقاتی‌ کاربران و جست و جو و بازیابی منابع مورد نیاز آنان؛ -ایجاد دوره‌های آموزشی برای کاربران‌ خاص،به ویژه زمانی که کتابخانه ضرورت‌ این دوره‌ها را حس کند(5:163)؛ -همکاری با اعضای هیئت علمی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ایشان و به‌ منظور افزایش کارآیی تدریس از طریق معرفی‌ منابع جاری و روزآمد و همچنین پایگاه‌های‌ اطلاعاتی مربوط به زمینهء تدریس آنان(5: 165)؛ -آموزش پزشکان برای استفاده از انواع‌ منابع و فناوری‌های اطلاعاتی د فعالیت‌های‌ بالینی(5:165)؛و -آموزش دانش و مهارت‌های مورد نیاز به کاربران برای سوادآموزی شکبه‌ای(2: 115)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.