چکیده:
در »حدیث امان «، رسول خدا؟ با تشبیه اهل بیت ؟به ستاره های آسمان ، وجود آنــان را ســبب امنیــت امــت خوانده اند. متن مشــهور ایــن حدیث »النجــوم امان لاه ل الســماء و اه ل بیتی امان لامتی « اســت . باوجوداینکه این حدیث در روایات اهل سنت از طریق پنج راوی از رســول الله ؟ گزارش شــده ، ولی مورد تضعیف برخی نویســندگان قــرار گرفته اســت . بر اعتبار مشــهورترین نقل آن ، دلایل چنــدی وجود دارد؛ اما به فرض اگــر آن هــا را نیــز نپذیریم ، می تــوان گفت کثرت طــرق نقل ، جبران کننــدٔه ضعف برخی رجــال آن بــوده و صــدور این حدیــث را از پیامبر؟ به اثبات می رســاند؛ زیرا محدثان اهل ســنت روایاتی با این شــرایط را پذیرفته اند. درنتیجه این حدیث بر اســاس قواعد رجالی اهل سنت حجت خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"٢؛ ابوالحســین ، محمد بن علی بن المهتدی بالله ، مشــیخة ابی الحســین بن المهتدی بالله ، ح ٣٠ و ح ٤٦؛ البغــدادی ، علــی بــن احمد بــن محمد، جزء فیه مــن حدیث أبی الحســن البغدادی ، ح ٣٣؛ الجرجانــی ، محمــد بــن ابراهیــم بــن جعفــر، أمالــی الجرجانــی ، ح ۷٣؛ الأعرابی ، أحمد بــن محمــد بن زیاد، معجــم ابن الأعرابــی ، ٩۷۷.
٢ و ٢٥٨؛ ابوالحســین ، محمد بن علی بن المهتدی بالله ، مشــیخة ابی الحسین بن المهتدی بالله ، ح ٣٠ و ٤٦؛ البغدادی ، علی بن احمد بن محمد، جزء فیه من حدیث أبی الحسن البغدادی ، ح ٣٣؛ الجرجانــی ، محمــد بن ابراهیم بن جعفر، أمالــی الجرجانی ، ح ۷٣؛ الأعرابی ، أحمد بن محمــد بن زیــاد، معجم ابن الأعرابی ، ٩۷۷.
درنتیجه میتوان گفت موسی بن عبیدة تنها به دلیل نقل روایاتی که مخالف باورهای علمای اهل سنت بوده ، »منکر الحدیث « نامیده شده و روایات او را کنار گذاشته اند!٣ ما نفی نمیکنیم که موسی بن عبیده روایات منکری را از برخی ضعفا نقل نموده است ، ولی او »حدیث امان « را از ثقات نقل کرده و وجود شواهد فراوانی در تأیید این حدیث ، منکر بودن آن را ناپذیرفتنی و صدورش از پیامبر اکرم ؟ را قطعی میکند.
اهل بیــت همان هــا هســتند که دوســتی آنان به عنــوان پاداش رســالت نبــی اکرم ؟، بــر همــة مســلمانان واجب بوده ٢ و رســول خــدا؟ در حدیــث متواتر ثقلین ، ایشــان را همتــای کتــاب خــدا بــه شــمار آورده اســت و در حدیث ســفینه ، آنان را به کشــتی نوح تشبیه کرده که تنها راه نجات ، سوار شدن بر کشتی هدایتشان است ."