Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره فلسفه عاشورا

نویسنده:

(28 صفحه - از 133 تا 160)

کلید واژه های ماشینی : امام حسین، عاشورای، قیام، اسلامی، حکومت، قیام امام حسین، تکلیف، شهادت، امام حسین ( ع )، انحراف

خلاصه ماشینی:

"پیامبر علاوه بر حکم تشکیل حکومت، به تشکیل آن نیز اقدام می‌کنند و با گذشت زمان و تخطی حاکمان، زمینه‌های انحراف ایجاد می‌شود که در دوره امام حسین(ع) زمینه و موقعیت مناسب برای انجام این تکلیف بزرگ یا تجدید بنای نظام اسلامی به وجود می‌آید. اگر جامعه و نظام اسلامی به چنین چیزی دچار شد، تکلیف چیست؟ البته پیغمبر فرموده بود که تکلیف چیست؛ قرآن هم فرموده است: «من یرتد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه»[viii] آخر و آیات زیاد و روایات فراوان دیگر و همین روایتی که از قول امام حسین برایتان نقل می‌کنم. شاید قبل از این‌که استراحت کنند یا بعد از اندکی استراحت حضرت ایستاد و خطاب به لشکر دشمن، این‌گونه فرمود: «ایها الناس، ان رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) قال: «من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناکثا لعهد الله، مخالفا لسنة رسول‌الله یعمل فی عباد الله بالاثم و العدوان ثم لم یغیر بقول و لا فعل کان حقا علی الله ان یدخله مدخله[xxiii]»؛ یعنی اگر کسی ببیند حاکمی در جامعه، بر سر کار است که ظلم می‌کند، حرام خدا را حلال می‌شمارد، حلال خدا را حرام می‌شمارد، حکم الهی را کنار می‌زند عمل نمی‌کند و دیگران را به عمل وادار نمی‌کند؛ یعنی در میان مردم، با گناه، با دشمنی و با ظلم عمل می‌کند حاکم فاسد ظالم جائر، که مصداق کاملش یزید بود «و لم‌یغیر بقول و لا فعل»، و با زبان و عمل، علیه او اقدام نکند، «کان حقا علی الله ان یدخله مدخله»، خدای متعال در قیامت، این ساکت بی‌تفاوت بی‌عمل را هم به همان سرنوشتی دچار می‌کند که آن ظالم را دچار کرده است؛ یعنی با او در یک صف و در یک جناح قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.