Skip to main content
فهرست مقالات

کرسی نقد و نظریه پردازی: نسبت «عقل و وحی» از دیدگاه فلسفه و مکتب تفکیک

مصاحبه شونده:

(42 صفحه - از 309 تا 350)

کلید واژه های ماشینی : وحی ،عقل ،مکتب تفکیک ،فلسفه ،عقل و وحی ،دیدگاه فلسفه و مکتب تفکیک ،نقد ،سیدان ،تطابق ،معنا ،تأویل ،فیلسوف ،فیاضی ،دیدگاه ،نص ،معارف ،فلسفه اسلامی ،دیدگاه مکتب تفکیک و فلسفه ،نسبت عقل و وحی ،مسائل ،علم ،تطابق عقل و وحی ،سخن ،انسان ،استدلال ،تفکیک عقل و وحی ،وحی از دیدگاه فلسفه ،وحی و عقل ،عقل صریح ،نقد و بررسی

خلاصه ماشینی:

"خداوند که انسان را حکیمانه و برای رسیدن به هدفی که مد نظر داشته آفریده است، باید آنچه را که عقل انسان از درک آن عاجز است، در اختیار وی قرار دهد و البته منظور از وحی نیز همین است؛ اما در اینجا ممکن است فیلسوف دیگری همین راه را دنبال کند و نهایتا به این نتیجه برسد که استدلال‌های ملاصدرا صحیح نیست؛ زیرا فلسفه، یک علم نظری و دارای آرای مختلفی است. بهتر بود در این جلسه پیش از ورود به مبحث، در مورد جایگاه و موقعیت علمی این بحث مطالبی بیان می­شد؛ به عنوان مثال باید مطرح می­شد که فضای حاکم بر این بحث چیست؟ آیا این یک بحث روش شناسی است، یا بحثی در حوزه فلسفه دین یا کلام و یا فلسفه است؟ به اعتقاد بنده مکتب تفکیک که توسط جناب استاد حکیمی در کتاب معروف خویش تبیین شده است، دارای یک پیام مهم و اساسی به شریح ذیل است: «در عرصه و قلمرو دین‌شناسی، به جای پرداختن به تأویل و وحی به نفع آرا، افکار و اندیشه­های بشری باید ابتدائا افکار و آرای بشری در جای خود با متد و مبنای خاص (یعنی با تجزیه و تحلیلهای مربوط به سلسله مباحث زیرساختی یا روساختی) تبیین شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.