چکیده:
هدف: در این مقاله سعی شده به ایرادهای جنیفر لکی علیه شرح الکساندر برد از معرفت علمی به معنای بسطیافتۀ اجتماعی پاسخ داده شود. روش: برای این منظور، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است و ضمن آن، شهودهای پیشافلسفی پیرامون معرفت علمی محترم شمرده شدهاند. یافتهها: اولا، اصلی معرفی میشود که در عین محترم شمردن رابطۀ کنش فردی/کنش جمعی و رابطۀ معرفت/کنش با شرح برد از معرفت علمی اجتماعی سازگار است. ثانیا، نشان داده میشود که معرفت علمی اجتماعی بر خلاف نظر لکی ناکام میشود، هر چند به ندرت. نتیجهگیری: شرح برد از معرفت علمی اجتماعی با اصول پذیرفته شده در مورد رابطۀ کنش گروه/عضو و رابطۀ معرفت/کنش سازگار است. horizontal relationshipsهدف: در این مقاله سعی شده به ایرادهای جنیفر لکی علیه شرح الکساندر برد از معرفت علمی به معنای بسط یافتۀ اجتماعی پاسخ داده شود. روش: برای این منظور، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است و ضمن آن، شهودهای پیشافلسفی پیرامون معرفت علمی محترم شمرده شدهاند. یافته ها: اولا، اصلی معرفی میشود که در عین محترم شمردن رابطۀ کنش فردی.کنش جمعی و رابطۀ معرفت .کنش با شرح برد از معرفت علمی اجتماعی سازگار است . ثانیا، نشان داده میشود که معرفت علمی اجتماعی بر خلاف نظر لکی ناکام میشود، هر چند به ندرت. نتیجه گیری: شرح برد از معرفت علمی اجتماعی با اصول پذیرفته شده در مورد رابطۀ کنش گروه.عضو و رابطۀ معرفت .کنش سازگار است .
Objectives: Alexander Bird has recently argued that social scientific knowledge is not reduced to individual scientific knowledge، nor supervenes on any mental state. Jenifer Lackey has raised two objections against Bird’s account of social knowledge. According to the first، Bird’s proposal contradicts with the conjunction of two accepted principles in epistemology named Knowledge/Action and Group/Member Action Principles. According to the second objection، Bird’s account does not accommodate defeating social scientific knowledge. The present article intends to answer Lackey’s objections.
Method: Conceptual analysis together with respecting intuitions about scientific knowledge.
Results: A principle replaced with the accepted principles will be introduced which respects the socially extended notion of scientific knowledge. I call it Group/Member Knowledge/Action Principle. Secondly، I will indicate that the socially extended scientific knowledge، although rarely، is defeated.
Conclusion: The author of the survey concludes Bird’s account of social scientific knowledge is consistent with the principles accepted in epistemology horizontal relationships.
خلاصه ماشینی:
با این حال، معرفت گروهی به حالتی ذهنی از اعضا، که همان تعهد i فردی آنان به اسناد P به عنوان معرفت به گروه است ، فروکاهش مییابد؛ چراکه در سمت راست تساوی تنها ((P)KG )CS ها حضور دارند.
ب) شرح برد از معرفت علمی بسط یافتۀ اجتماعی الکساندر برد در مقاله اش با عنوان «دانستن اجتماعی: معنای اجتماعی از معرفت علمی»، سعی میکند نشان دهد که «معرفت اجتماعی نه بر واقعیتهایی که افراد دربارهشان میدانند، نه حتی بر آنچه آنها باور دارند یا قصد میکنند، یا هر ترکیبی از این دو یا سایر حالات ذهنی(که شامل حالات معرفتی میشود) ابتناء میشود»(برد، ٢٠١٠: ٢٣).
در چنین حالتی، روشن است که نظریه های اشتراکی معرفت گروهی در مورد معرفت علمی گروهی کار نمیکنند؛ چرا که اساس این نظریه ها تعهد فردی مشترک است که از طریق فرایند اتخاذ حالت ذهنی برای گروه حاصل میشود.
در نهایت میتوان معرفت مورد نظر را چنین تعریف کرد: معرفت علمی بسط یافتۀ اجتماعی (SESK) : گروه دانشمندان G میداند که P،P( )KG ، اگر و تنها اگر (١) (P )KG در ساختار شناختی اجتماعیای با مجموعه ویژگیهای {QG}، مثل تحقق گزارهای در نشریات علمی، خارج شدن از فرایندهای شناختی صدقمحور همچون نظامهای داوری و ...
اما در مورد ایراد دوم لکی باید گفت که همانطور که محتوای معرفت فردی به نحو مثبت در معرفت گروهی نقش دارد، به نحو منفی نیز تأثیرگذار است یا آن را ناکام میکند.
"Epistemic Dependence and Collective Scientific Knowledge".
"Is there Collective Scientific Knowledge?
"Is there Collective Scientific Knowledge?