چکیده:
با رشد فزاینده مصارف رسانهای، چگونگی استفاده از رسانههای نوین شاخصی برای قشر بندی افراد در کلانشهرها شده است. پژوهش حاضر در کلانشهر اصفهان به روش پیمایشی برای پاسخ به این سوال بود که کدام مصارف رسانهای عامل این قشر بندی است؟ جامعه آماری این پژوهش را کلیه شهروندان کلانشهر اصفهان به تعداد 1908968 نفر تشکیل دادند. از این میان تعداد 959 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد و از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای نمونه گیری انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (85/0) برآورد گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تحلیل خوشهای دو مرحلهای بر اساس معیار اطلاعاتی (آکائیکه) و ضریب کای دو انجام گرفت. مهمترین نتایج نشان داد دو خوشه در مصرف رسانهای از یکدیگر قابل تفکیک هستند. خوشه اول نسبت به تعویض گوشی در سال، داشتن گوشی با کارایی و امکانات جدید، استفاده از ارتباطات غیر کلامی و برنامههای شبکهای، فعالیت در شبکههای مجازی و استفاده زیاد از اینترنت نمرات بالایی کسب کردند. خوشه دوم در استفاده کلامی از تلفن همراه و انجام فعالیتهای روزمره به صورت الکترونیکی به میانگین نزدیکتر بودند.
خلاصه ماشینی:
بنیان های اساسی شیوه مصرف و به تناسـب آن سـبک زنـدگی تـابعی از ارزش هـا، و نگـرش اسـت (1982,Cosmas ;1971,Wells and Tigert) همچنین تحقیقات جدید، عرصه های ارتباطی (سنتی و مدرن ) را نیز در سبک زندگی مطمح نظــر قــرار مــی دهنــد( Whang and ;2002,Vyncke ;2008,Brito ;1991,Vermunt 2004,Chang).
جدول ٢- : توزیع درصد فراوانی میانگین ، انحراف از معیار و آماره کای دو در موقعیت مصرف رسانه ای (تلفن همراه ) نوع درصد فراوانی مقدار مصرف کای دو درجه آزادی سطح معنا داری به تصویر صفحه مراجعه شود.
یافته های جدول ٢- در خصوص سبک زندگی در موقعیـت مصـرف رسـانه ای (تلفـن همراه ) نشان می دهد، بیشترین درصد فراوانی در تمایل به تعویض گوشی در سال به گزینه اصلا با ٤٠.
یافته های جدول ٧- در خصوص سبک زندگی در موقعیت مصرف رسانه ای (استفاده از امکانات الکترونیک و عضویت در فضای مجازی ) نشان می دهد، در بعد حجم فعالیت های الکترونیکی بیشترین درصد فراوانی به گزینه زیاد با ٣٤.
001 نشریات یافته های جدول ٨- در خصوص سبک زندگی در موقعیت مصـرف رسـانه ای (میـزان استفاده از رسانه ها در طول روز) نشان می دهد، بیشترین فراوانی در استفاده از تلویزیـون و ماهواره و اینترنت به گزینـه بـین یـک تـا سـه سـاعات بـا فراوانـی ٣٥.
6 یافته های جدول ١٠- در خصوص سبک زندگی در موقعیت مصرف رسـانه ای (نحـوه استفاده از مکتوبات ) نشان می دهد بیشترین درصد فراوانی به خرید نشریات و کتـب مـورد علاقه با ٣٦.