Skip to main content
فهرست مقالات

تقدس بیت المقدس در اسلام

نویسنده:

(15 صفحه - از 282 تا 296)

کلید واژه های ماشینی : مسجد ،مسجد الاقصی ،بیت‌المقدس ،اسلام ،مسجد الحرام ،کعبه ،امام ،بنای قبه‌الصخره و مسجد الاقصی ،قبله ،مکه ،روایت ،حضرت امام ( ره ) ،معبد سلیمان ،ادیان ،قرآن ،تفسیر ،سوره اسراء ،مسجد الاقصی و معبد سلیمان ،معراج ،معبد ،احادیث ،پیامبر ،حضرت رسول ( ص ) ،یهود ،تقدس بیت‌المقدس ،خداوند ،مدینه ،آیه اول سوره ،تغییر قبله ،مسجد الاقصی بیت‌المقدس

خلاصه ماشینی:

"ب. آیه اول سوره اسراء: سبحن الذی أسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصا الذی برکنا حوله لنریه من آیاتنا انه هو السمیع البصیر در این آیه مسجد الاقصی (الاقصی به معنای دورتر) به عنوان مقصد این سفر شبانه حضرت رسول(ص) ذکر شده است. در تفسیر المیزان ذیل این آیه آمده است: در تفسیر قمی به سند خود از اسماعیل جحفی روایت کرده که گفت: من در مسجد الحرام نشسته بودم و حضرت ابی جعفر(علیه السلام) نیز در گوشه‌ای نشسته بود سر بلند کرده نگاهی به آسمان و نگاهی به کعبه کرد و فرمود: " سبحن الذی أسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی" سه بار این آیه را تکرار کرد، آنگاه متوجه من شد و فرمود: اهل عراق درباره این آیه چه می‌گویند؟ عرض کردم، می‌گویند: خداوند رسول خود را از مسجد الحرام به بیت‌المقدس برد. نه اینکه خواسته باشد مسجد الاقصی را به بیت‌المعمور تفسیر کرده باشد، بلکه مقصود حضرت این است که منتهای معراج بیت‌المقدس نبوده بلکه از آنجا هم گذشته به بیت‌المعمور که در آسمان‌ها است برده شده. این نکته که آیه اول سوره اسراء به سفر معجزه‌وار حضرت رسول(ص) به مسجدی دورتر اشاره دارد و آیات بعدی به وقایعی اشاره می‌کند که به ویرانی معبد سلیمان منجر شده است، این گمان را تقویت می‌کند که مسجد الاقصی همان معبد سلیمان است. بعضی به اشتباه گمان می‌کنند ساختمان مسجد الاقصی ساخته شده در زمان امویان به خاطر نام مسجد الاقصی که بر آن نهاده شده مصداق اصلی آیه اول سوره اسراء است ولی اولا در زمان حضرت رسول هیچ مسجد یا بنای دیگری در این محل موجود نبود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.