Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی زبان عرفان مسیحی

نویسنده: ؛

اردیبهشت 1386 - شماره 113 (14 صفحه - از 53 تا 66)

کلیدواژه ها : زبان عرفان ،کلام سلبی ،کلام مضاعف ،تجلی ازلی ،استعاره تولد ،استعاره غلیان ،استعاره آینه ،تحدید خود

کلید واژه های ماشینی : اکهارت ،دیونوسیوس ،اریژن ،مایستر اکهارت ،عرفانی ،زبان عرفانی اکهارت ،خداوند ،تجلی ازلی در ذات ،ذات الهی ،الهی ،زبان عرفانی ،مخلوق ،اسکات اریژن ،کلام سلبی ،اریژن و مایستر اکهارت ،استعاره تولد ،ژان اسکات اریژن ،کارکرد زبان ،حقیقت متعال ،متعال ،پسر خدا ،تولد پسر ،پسر در روح ،شناخت خداوند ،زبان سلب ،اکهارت در تفسیر ،خالق و مخلوق ،عرفانی نوافلاطونی ،حوزه عرفان ،نفی خالق و مخلوق

هرچند تأملات فیلسوفانه درباره مباحث زبانی سابقه دیرین در تاریخ تفکر فلسفی داشته است، اما از اواخر نیمه اول قرن بیستم با اقبال به فلسفه زبانی، اهتمام فکری ـ پژوهشی به این مبحث در شاخه های گوناگون علوم بشری، بیش از پیش، در دستور کار فیلسوفان قرار گرفت. از این رو، تحلیل های موشکافانه درباره کارکردهای زبان در نزد عارفان توجه آن دسته از فیلسوفانی را به خود جلب کرد که از یک سو، تعلق خاطر به مباحث زبانی داشته و از سوی دیگر، دارای مشربی عرفانی بودند. نوشتار حاضر تأملی است در کارکرد زبان نزد سه تن از فیلسوفان عارف مسلک مسیحی، یعنی: دیونوسیوس، ژان اسکات اریژن و مایستر اکهارت. دیونوسیوس (قرن 6) از زمره اولین فیلسوفانی است که با طرح کلام سلبی و سکوت مطلق در حوزه الهیات شهرت یافت. وی با طرح مباحث زبان شناختی در عرصه عرفان، راه را برای فیلسوفان دیگری همچون ژان اسکات اریژن (810ـ877) گشود. اریژن را می توان ادامه دهنده سنت عرفانی نوافلاطونی در جهان مسیحی دانست. پارادوکس نفی خالق و مخلوق، کلام مضاعف و سیر نزولی و صعودی از جمله مباحثی بود که اریژن برای تبیین کارکرد زبان در حوزه عرفان مورد بررسی عقلانی قرار داد. در ادامه این مقال به مایستر اکهارت (1260ـ1327) از متألهان نام آشنا در حوزه عرفان مسیحی می پردازیم. اکهارت از معدود عارفانی است که با طرح نظریات نوظهوری چون تجلی ازلی در ذات، استعاره غلیان و تولد سعی می کند از یک سو، به تفسیر کتاب فلسفی مشرب انجیل یوحنا بپردازد و از سوی دیگر، کارکرد زبان عارفان و سخن آنان را از ذات الهی تبیین کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.