Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر وحدت وجود در فلسفه هند

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 99 تا 116)

کلیدواژه ها : کثرت ،وحدت وجود ،مایا ،برهمن ،آتمن ،مکاتب فلسفی هند ،وداها ،ودانته ،اپانیشادها

کلید واژه های ماشینی : هند ،ودا ،اپانیشادها ،برهمن ،مایا ،مکتب ،اپانیشاد ،خدا ،شانکارا ،وداها ،آتمن ،ساتیش چاندرا چاترجی ،جهان ،انسان ،فلسفه هند ،وحدت وجود ،نفس ،هستی ،وحدت وجود در فلسفه هند ،واقعیت ،فلسفی هند ،پیشین ،ریگ ودا ،دین ،دریندرا موهان داتا ،واقعی ،روح ،حقیقت ،تفکرات ،مکاتب فلسفی هند

در برخی از مکتب های فلسفی هند، تعالیم قدیسان آن مکتب مبتنی است بر اینکه انسان جزء و ذره ای از کلی است که در آرزوی پیوند با آن است و آن کل نیز جدای از خود او نیست. به عبارت دیگر، خدای هندیان «درونی» است و هستی جهان «توهمی» بیش نیست. آنچه از شارحان این مکاتب به دست آمده این است که خدا و نفس انسان وارسته، یکی هستند و جهان مادی به وسیله قدرت خلاقه خدا نمود پیدا کرده و استقلال و هستی او، توهمی بیش نیست.

خلاصه ماشینی:

"در «اپانیشاد» همواره به سؤالاتی این گونه پاسخ داده می شود که حقیقت چیست؟ کیهان مظهر و نمودار چیست؟ آیا هستی به خودی خود، صاحب حقیقت است، یا آنکه فقط مظهر و نمایش وهم آلود است؟([63]) تعداد گفتارهای اپانیشادها 108 تاست که توسط فرزانگان در سال های 800 و 500 ق م و قبل از ظهور بودا نوشته شده اند; اما بعدها شماره متونی که نام «اپانیشاد» به خود گرفته، به 200 رسیده است. ([139]) یکی از آموزه های اپانیشاد بر مبنای نفی کثرت جهان و معرفی برهمن به عنوان خالق جهان است; همچنین این نظر که وقتی انسان به مشاهده برهمن نایل می شود همه اشیای کثیر در عالم وجود، محو و ناپدید می گردند. ([170]) مایای رامانوجایی و مایای شانکارایی تفاوت میان دیدگاه این دو فیلسوف درباره «مایا» هم این گونه روشن می شود که به نظر رامانوجا، ماده نخستین یا «پراکرتی»([171]) پاره ای از وجود خداست که به معنای واقعی، دچار تغییر و تبدیل شده و به صورت جهان در آمده (توهم نیست. ([174]) اما شانکارا معتقد است: در خدا واقعا هیچ گونه دگرگونی پدید نیامده و این دگرگونی و همه جهان، ظاهر و نمودی بیش نیست و بجز خدا هیچ چیز واقعیت ندارد([175]) و اشیا و جهان ماسوای خدا توسط همین مایای توهم زا نمود پیدا کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.