Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه شیوه های بازاریابی ورزش دانشگاهی کشورهای ایران و ترکیه

نویسنده: ؛

پاییز 1385 - شماره 41 علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 93 تا 108)

کلیدواژه ها : ورزش ،بازاریابی و دانشگاه

کلید واژه های ماشینی : ورزش دانشگاهی ،بازاریابی ورزش دانشگاهی ،ترکیه ،کشور ترکیه و دانشگاههای حاجت‌تپه ،بازاریابی ورزش ،حامیان مالی در بازاریابی ،صنعت ورزش ،تولید ناخالص داخلی ،سهم صنعت ورزش ،دانشگاهی ،خدمات ورزش دانشگاهی ،کلوپ ورزش فوتبال دانشگاهی ،ورزش دانشگاهی در ایران ،ایران و ترکیه ،بخش ورزشی در سال ،بازاریابی خدمات ورزشی ،تولید ناخالص ملی ،صنعت ورزش از تولید ،درآمدزایی ،کالاهای ورزشی در درآمدزایی ،تقاضای خدمات ورزش دانشگاهی ،دانشگاههای حاجت‌تپه ،خدمات ورزش ،تبلیغات و بازاریابی ورزش ،بازاریابی دانشگاهی ،حامیان مالی ،ارائه خدمات ورزش دانشگاهی ،Sport ،کشور ترکیه ،دانشگاههای ایران و ترکیه

ورزش به عنوان عاملی مؤثر در توسعه اجتماعی و اقتصادی، با اثرهای مستقیم و غیرمستقیم، نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد. هدف کلی این تحقیق بررسی شیوه‌های بازاریابی دانشگاهی با رویکردی تطبیقی بین دانشگاههای ایران و ترکیه بوده که علاوه بر آن، هدفهای جزئی زیر نیز مدنظر قرار گرفته است: 1. بررسی تولید ناخالص داخلی و سهم صنعت ورزش؛ 2. شناخت وضعیت عرضه و تقاضای خدمات ورزش دانشگاهی؛ 3. بررسی ارتباط بین تبلیغات و بازاریابی ورزش؛ 4. تعیین شرایط مکان‌‌یابی ارائه خدمات ورزش دانشگاهی با تکیه بر جمعیت شناسی؛ 5. شناخت نقش رسانه های گروهی، تماشاگران و حامیان مالی در بازاریابی خدمات ورزشی. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی– پیمایشی است و به ‌دلیل ماهیت موضوع، جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه، مطالعه‌ کتابخانه‌ای و مشاهده به منظور آشنایی با راهکارها و مقایسه‌ تطبیقی انجام شده است. محدوده مکانی این پژوهش کشور ترکیه و دانشگاههای حاجت تپه و قاضی است و در فاصله زمانی 30 اسفند سال 1383 تا 30 آذر 1384 انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که میزان تولید ناخالص داخلی بخش ورزشی در سال 1382 در کشور ایران 2482 میلیارد ریال و در کشور ترکیه رقمی معادل 2856 میلیارد ریال بوده است. تأثیرات اقتصادی مسابقات المپیک زمستانی 2010 شامل 1/4 تا 5/6 میلیارد دلار GDP،(تولید ناخالص ملی)، ایجاد هزار فرصت شغلی و 969 تا 1527 میلیون دلار مالیات برآورد شده است. در بررسی منابع درآمدزایی المپیکها از طریق عوامل تبلیغاتی مشخص شد که اولین منبع حق پخش تلویزیونی بازیها و سپس، حامیان مالی و بعد عوامل دیگر مانند فروش بلیط، دادن مجوزها، ضرب سکه و انتشار تمبر و سایر موارد است. به طور کلی، در خصوص بازاریابی ورزش دانشگاهی در ایران، در مقایسه با بازاریابی ورزش دانشگاهی ترکیه، پیشنهاد می‌شود که ایجاد و توسعه‌ صنعت ورزش، ایجاد فرصتهای شغلی در بخشهای مختلف اجتماعی از جمله آموزش، احداث اماکن، تولید پوشاک و کفش ورزشی، شبکه‌های رسانه‌ای و مطبوعات ورزشی و مسابقات و تمرینات ورزشی باشگاهها، دستجات و لیگهای حرفه‌‌ای موردتوجه و تأکید قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.