چکیده:
ورزش به عنوان عاملی مؤثر در توسعه اجتماعی و اقتصادی، با اثرهای مستقیم و
غیرمستقیم، نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد. هدف کلی این تحقیق بررسی شیوههای
بازاریابی دانشگاهی با رویکردی تطبیقی بین دانشگاههای ایران و ترکیه بوده که علاوه
بر آن، هدفهای جزئی زیر نیز مدنظر قرار گرفته است:
1. بررسی تولید ناخالص داخلی و سهم صنعت ورزش؛ 2. شناخت وضعیت عرضه و تقاضای خدمات
ورزش دانشگاهی؛ 3. بررسی ارتباط بین تبلیغات و بازاریابی ورزش؛ 4. تعیین شرایط
مکانیابی ارائه خدمات ورزش دانشگاهی با تکیه بر جمعیت شناسی؛ 5. شناخت نقش رسانه
های گروهی، تماشاگران و حامیان مالی در بازاریابی خدمات ورزشی.
پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی– پیمایشی است و به دلیل ماهیت موضوع،
جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه، مطالعه کتابخانهای و مشاهده به
منظور آشنایی با راهکارها و مقایسه تطبیقی انجام شده است. محدوده مکانی این پژوهش
کشور ترکیه و دانشگاههای حاجت تپه و قاضی است و در فاصله زمانی 30 اسفند سال 1383
تا 30 آذر 1384 انجام شده است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که میزان تولید ناخالص داخلی بخش ورزشی در سال 1382
در کشور ایران 2482 میلیارد ریال و در کشور ترکیه رقمی معادل 2856 میلیارد ریال
بوده است. تأثیرات اقتصادی مسابقات المپیک زمستانی 2010 شامل 1/4 تا 5/6 میلیارد
دلار GDP،(تولید ناخالص ملی)، ایجاد هزار فرصت شغلی و 969 تا 1527 میلیون دلار
مالیات برآورد شده است. در بررسی منابع درآمدزایی المپیکها از طریق عوامل تبلیغاتی
مشخص شد که اولین منبع حق پخش تلویزیونی بازیها و سپس، حامیان مالی و بعد عوامل
دیگر مانند فروش بلیط، دادن مجوزها، ضرب سکه و انتشار تمبر و سایر موارد است.
به طور کلی، در خصوص بازاریابی ورزش دانشگاهی در ایران، در مقایسه با بازاریابی
ورزش دانشگاهی ترکیه، پیشنهاد میشود که ایجاد و توسعه صنعت ورزش، ایجاد فرصتهای
شغلی در بخشهای مختلف اجتماعی از جمله آموزش، احداث اماکن، تولید پوشاک و کفش
ورزشی، شبکههای رسانهای و مطبوعات ورزشی و مسابقات و تمرینات ورزشی باشگاهها،
دستجات و لیگهای حرفهای موردتوجه و تأکید قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"Comparative Study of Procedures of Collegiate Sport Marketing in Iran and Turkey Dr. Mehrdad Moharramzadeh Department of Literature and Humanities Orumieh University Sport marketing as an influential factor in social and economic developments plays an important role in the economy of countries with its direct and indirect effects.
The general purpose of this research is the comparative study of procedures of collegiate sport marketing in Iran and Turkey.
جدول 3- منابع درآمد المپیک شرح درصد (2000) درصد (2004) حق پخش تلویزیونی 50 68 حامیان مالی 36 44 فروش بلیط 11 3/17 مجوزها 2 8/11 سکه و تمبر 1 5 نمایشگاهها 5/0 8/2 ورزشگاه دانشگاه قاضی در کشور ترکیه را تخریب کردند و مجددا با برنامهریزی مالی آن را ساختند؛ طبقه زیرین این ورزشگاه زمین چمن و پارکینگ عمومی برای شهر آنکاراست که درهای ورودی و خروجی از بیرون دانشگاه است و مبالغ زیادی از این طریق به حساب کلوپ ورزش فوتبال دانشگاهی واریز میشود؛ طبقة بالای پارکینگ، زمین چمن فوتبال با پیست و فضاهای ورزشی روبازی است که هم برای آموزش و هم برای درآمدزایی از آنجا استفاده میشود.
همچنین، کلوپها برای درآمدزایی و تبلیغات به منظور بازاریابی خدمات ورزش دانشگاهی پس از هر رویداد مهم ورزشی تمبرها و یادمانهای خاصی به نام محل برگزاری یا به تمثال قهرمانان ورزشی ترکیهای چاپ میکنند و سپس، با فروش آنها به افراد و شرکتهای ترکیهای ضمن درآمدزایی به بازاریابی و تبلیغات بسیار مناسب و کم هزینه میپردازند؛ همچنین، برپایی نمایشگاههای لوازم ورزشی، تولید و فروش پیراهن و کفش ورزشی با آرم خاص ورزش دانشگاه خاص، فروش کتب ورزشی و درآمدهای حاصل از هدیة کتب و کالاهای تولیدی شرکتها و افراد از دیگر منابع مالی ورزشی دانشگاههای ترکیه است(محرم زاده ، 1384)."