چکیده:
طی بیست سال گذشته آزمون سراسری ورود به دانشگاهها در ایران به عنوان مهمترین شاخص
ارزیابی دوره متوسطه و تنها عامل تعیین کننده برای ورود به دانشگاهها بوده است. این
آزمون که هرساله به طور هماهنگ در سراسر کشور اجرا میشود، به دلیل گستردگی و
اهمیتی که نتایج آن برای شرکت کنندگان دارد، از جمله آزمونهای سرنوشت ساز محسوب
میشود. اهمیت این گونه آزمونها برای جامعه، لزوم تضمین اعتبار نتایج آنها و نیز
استفاده از آنها در مقیاسهای وسیع جمعیتی، ضرورت برقراری شرایط مناسب و یکسان برای
شرکت کنندگان، مبتنی بر استانداردها و معیارهای معتبر علمی را در برگزاری این گونه
آزمونها ایجاب کرده است. بر این اساس، هرگونه مانع در بروز تواناییهای افراد شرکت
کننده و هر عامل برهم زننده اجرای یکسان آزمون به عنوان تهدید کننده اعتبار
آزمونهای سرنوشت ساز محسوب میشوند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی شرایط برگزاری
جلسات آزمون سراسری ورود به دانشگاهها، از راه سنجش رضایتمندی شرکت کنندگان، به
عنوان گامی مقدماتی برای استانداردسازی آزمون است.
نمونه این تحقیق 2531 نفر (1643 دختر و 888 پسر) از شرکت کنندگان تهرانی در
آزمون سراسری بودند که از جامعه داوطلبانی که به مراکز توزیع کارنامة آزمون سراسری
مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی است. روش
اصلی آماری برای تحلیل دادهها تحلیل عاملی است. در این تحقیق از پرسشنامة محقق
ساخته استفاده شده است.
نتایج تحقیق نشان میدهد که رضایتمندی داوطلبان از جلسة آزمون متأثر
از هفت عامل است که به ترتیب اهمیت عبارتاند از: آرامش جلسه، شرایط محیطی جلسه،
محل و تجهیزات استقرار داوطلب، اطلاعرسانی قبل و در حین اجرای آزمون، هدایت
داوطلب، دشواری آزمون و میزان آمادگی قبلی داوطلب. مجموع این عوامل مبنایی برای
استانداردسازی جلسات آزمون را فراهم میآورد و هریک از آنها حاوی جزئیات با اهمیتی برای بهبود برگزاری آزمون سراسری
و نکات کاربردی و قابل توجهی برای همه افرادی است که به نوعی با جلسات آزمون و
ارزیابی سر و کار دارند.
خلاصه ماشینی:
"کلید واژگان: آزمون سراسری(کنکور)، آزمونهای سرنوشتساز، اعتبار آزمون، رضایتمندی داوطلبان آزمون و استانداردسازی آزمون An Introductory Study to Standardizing for Testing Administration on the Basis of Paticipants'''' Satisfaction Assessment in NEE Kiyanoosh Mohammadi Roozbahani Research Center, National Organization for Educational Testing Since last twenty years, the National Entrance examination (NEE) has been a significant criterion for evaluation of secondary school students to get admitted into higher education in Iran.
جدول1 - عوامل رضایتمندی از جلسه آزمون حاصل از نتایج تحلیل عاملی ردیف عامل بارهایعاملی محتوای عامل 1 آرامش جلسه 138/21 همه صداهای مزاحمی که تمرکز فرد را به هم میزند 2 محیط جلسه 702/11 شرایط محیط جلسه از جمله نور، دما و تهویه لازم 3 استقرار فرد آزموندهنده 646/5 تجهیزات ، وضعیت و محل استقرار فرد 4 اطلاع رسانی قبل و درحین آزمون 886/4 تمام اطلاعات مورد نیاز فرد، قبل از جلسه و در حین جلسه آزمون 5 هدایت داوطلب 753/4 نحوه برخورد عوامل انسانی برگزاری آزمون با فرد 6 دشواری آزمون 181/4 دشواری سؤالها و خستگی جسمانی حاصل از آزمون 7 آمادگی آزمون دهنده 142/4 میزان آمادگی قبلی فرد برای شرکت در آزمون بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش ما را با مهمترین و ضروریترین شرایط برگزاری آزمونها بهویژه در مقیاسهای وسیع جمعیتی مانند آزمون سراسری آشنا میکند.
از آنجا که این تحقیق براساس آزمون سراسری ورود به دانشگاهها به عنوان بزرگترین آزمون هماهنگ در ایران انجام شده است، نتایج بهدست آمده میتواند مرجعی برای آزمونهای دیگر باشد و جزئیات به دست آمده در هر عامل که به دلیل محدودیت مقاله امکان پرداختن به آنها نبود، حاوی نکات کاربردی و قابل توجه برای همه افرادی است که به نوعی با جلسات آزمون و ارزیابی سر و کار دارند."