چکیده:
این مقاله بر اساس برنامهریزی راهبردی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان تنظیم شده است.
مرحله اول این برنامه در راستای تدوین چشم انداز بر اساس مدل ارائه شده توسط کالینز
و پوراس(1996) انجام گرفته است. مدل شامل دو بخش ایدئولوژی بنیادی و چشمانداز
آینده است. در این مقاله ایدئولوژی بنیادی دانشگاه ارائه شده است. ایدئولوژی
بنیادی به دو بخش اهداف بنیادی و ارزشهای بنیادی تقسیم می شود. ارزشهای بنیادی و
اهداف بنیادی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان بر اساس تحلیل عاملی تعیین و در بخش
نتیجهگیری مقاله ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"حال این سؤال مطرح میشود که چه افرادی مسئول تعیین و تعریف ارزشهای بنیادی سازمان باشند؟ در هر سازمانی افرادی هستند که از هر نظر مورد اعتماد همکاران هستند و شایستگی کامل دارند که به آنها گروه مریخ[18] گفته می شود و معمولا بین پنج تا هفت نفر عضو دارد.
سه سؤال مرز بین ارزشهای بنیادی ماندگار که تغییر ناپذیرند و شیوههای عملی و استراتژیهایی را که باید در همه زمانها تغییر کنند, مشخص میکند: · اگر شما از فردا کسب و کار متفاوتی را شروع کنید, ارزشهای بنیادی سازمان جدید شما بدون توجه به صنعت چه خواهد بود؟ · آیا حاضرید در صورت زیان رقابتی برای یک بار یا بیشتر, همچنان به ارزشهای بنیادی خود پایبند باشید؟ · آیا می توانید بپذیرید که ارزشهای بنیادی از هم اکنون تا صد سال آینده یکی باشد؟ ارزشهای بنیادی شرکت آرمانی مرک رعایت مسئولیتهای اجتماعی، اعتلا و برتری بی چون و چرا در همه ابعاد شرکت، نوآوریهای علمی، صداقت و کمال و کسب سود [سودی که در نتیجه خدمت به بشریت به دست آید] است.
با توجه به تحلیل عاملی که در جداول 2 و 3 محاسبه شد، پنج عامل به عنوان ارزشها و اهداف بنیادی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان مورد تأیید قرار گرفت که عبارتاند از: ارزشهای بنیادی · بنای شیوههای فکری و عملی بر راستی, درستی, صداقت، کمال, احترام به شأن انسان و احترام متقابل؛ · افزایش میزان مسئولیتپذیری افراد، بهبود محیط زندگی انسان و غنیسازی فرهنگ کشور."