Skip to main content
فهرست مقالات

معیارهای تولید دروس الکترونیکی و استانداردها با توجه به جایگاه آنها در یادگیری الکترونیکی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 27 تا 52)

کلیدواژه ها :

فناوری اطلاعات ،یادگیری الکترونیکی ،محتوای الکترونیکی ،استانداردها و معیارها

کلید واژه های ماشینی : استاندارد، الکترونیکی، معیارهای تولید دروس الکترونیکی، محتوا، یادگیری الکترونیکی، معیارها، تولید، کاربر، SCORM، کیفیت

مؤسسات آموزشی در سراسر دنیا اصول و معیارهایی را برای تضمین کیفیت درسها و برنامه‌های یادگیری الکترونیکی انتخاب می‌کنند. شرکتها و صنایع مرتبط با محصولات یادگیری الکترونیکی نیز معیارهایی را انتخاب می کنند، اما تأکید آنها عمدتا بر قابلیت استفاده مجدد اجزای محتواهای تولیدی و نیز قابلیت انتقال آنها بین محیطهای نرم افزاری مختلف است. از طرفی، بین این دو دیدگاه درخصوص بحث کیفیت تفاوتهای عمده‌ای وجود دارد، گرچه شباهتهایی نیز دارند. از سوی دیگر، مؤسسات آموزشی، سیاستگذاران و شرکتهای فعال در زمینه یادگیری الکترونیکی نیاز دارند که در ابتدا درک صحیحی از این مفاهیم داشته باشند و سپس، متناسب با اهداف و نیازها استانداردها و معیارهای لازم را در انتخاب، خرید، تولید یا به کارگیری محتواها و دوره‌های درسی الکترونیکی خود در نظر بگیرند. در این مقاله ضمن بیان مفاهیم مربوط و تحلیل مختصر معیارها، راهبردها و استانداردهای مربوط به هریک از دیدگاهها بررسی و سپس، راهنمایی و اصول اولیه موردنیاز درتعیین مشخصه‌های تولیدات محتواهای الکترونیکی و چگونگی انتخاب آنها ارائه ‌شده ‌است.

خلاصه ماشینی:

"اطلاعات کلی : یک سری اطلاعات عمومی وجود دارد که کاربر قبل از شروع به فراگیری از طریق محتواهای دیجیتال باید از آنها اطلاع داشته باشد که بدین قرار است : خلاصه‌ای از درس شامل هدف از ارائه آن درس و محتویات آن، روال منطقی از ارتباط این درس با دیگر درسهای رشته مربوط، فهرست کامل از کلیه منابع شامل کتابها، منابع اینترنتی و منابع موجود در کتابخانه های دیجیتالی، ابزارهای لازم برای مشاهده راحت محتوا شامل نرم افزارهای لازم، سرعت Internet لازم، سخت افزار مورد نیاز و ... سازماندهی : - آیا مطالب به شکلی سازمان یافته اند که کاربر بتواند ارتباط بین قسمتهای مختلف محتواهای درس را تشخیص دهد؟ - آیا سازماندهی و ترتیب بندی محتوای درس به شکلی مناسب برای درس مربوط و کاربر مربوط قرار داده شده است؟ - آیا بخشهای مختلف درس به زیر بخشهای مناسب تقسیم‌بندی شده‌اند و نمونه‌های آنها با عنوان اصلی درس همخوانی دارند؟ - آیا ارجاعات به مطالب دیگر به نحو صحیحی انجام گرفته است؟ - آیا گسستگی در مطالب و بخشها وجود ندارد؟ زبان : - آیا زبان علمی استفاده شده در محتوا مناسب کاربران مورد نظر است؟ - آیا روش استفاده شده در نگارش درس روشن و مستقیم است؟ - آیا صدای استاد برای ضبط شدن مناسب است و از لحن مناسب در قسمتهای مختلف استفاده می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.