Skip to main content
فهرست مقالات

معیارهای انتخاب ابزارهای تألیف محتوا در یادگیری الکترونیکی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (15 صفحه - از 75 تا 89)

کلیدواژه ها : آموزش الکترونیکی ،مقایسه تطبیقی ،ابزار تألیف ،معیارهای انتخاب و انطباق

کلید واژه های ماشینی : معیارهای انتخاب ابزارهای تألیف محتوا ،ابزارهای تألیف ،تألیف محتوا در یادگیری الکترونیکی ،یاددهی ،ابزارهای تألیف محتوا در یادگیری ،ابزارهای ،ابزارهای تألیف محتوا ،یادگیری الکترونیکی ،آموزش ،آموزش الکترونیکی ،استاندارد‌های موجود در حوزه یاددهی ،قابلیتهای ابزارهای تألیف محتوا ،کاربر ،توانمندیها و قابلیتهای ابزارهای تألیف ،تولید ،معیارهای ،بررسی اهمیت ابزارهای تألیف محتوا ،افزایش کارایی نظامهای یاددهی ،طراحی ،قابلیتهای ،فایلهای ،فراگیران ،یادگیری الکترونیکی تولید و مدیریت ،توانمندیها ،یادگیری الکترونیکی و قابلیتهای بالقوه ،ابزارهای تألیف در آموزش الکترونیکی ،بررسی مقایسه‌ای ابزارهای موجود ،تألیف محتوا در افزایش کارایی ،ابزارهای تألیف آموزش الکترونیکی ،تولید محتوای آموزشی ایفا

در حال حاضر، شاید یکی از نوید دهنده‌ترین و رو به رشد‌ترین دستاوردهای پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات یاددهی/یادگیری الکترونیکی و مبتنی بر اینترنت باشد که مواردی نظیر کمبود فضای آموزشی، حجم انبوه اطلاعات در دسترس و درگیریهای زمانی استادان و دانش‌پژوهان ضرورت آن را بیش از پیش آشکار می‌سازد. اساسی‌ترین مخاطره در امر یاددهی/یادگیری الکترونیکی تولید و مدیریت محتوای آموزشی مناسب با در نظر گرفتن خصوصیات اجتماعی، روانشناختی و تربیتی فراگیران و متناسب با علایق، شیوه درس خواندن و سطح دانش آنان است. در این میان، در پی افزایش توانمندیها و قابلیتهای ابزارهای تألیف محتوا در سالهای اخیر، استقبال و بهره‌وری از آنها به نحو چشمگیری افزایش یافته است و به‌خصوص با ظهور امکاناتی نظیر «انطباق با نیازهای فراگیران»، این‌گونه ابزارها نقش برجسته‌ای را در روند تولید محتوای آموزشی ایفا می‌کنند. در این مقاله با هدف بررسی اهمیت ابزارهای تألیف محتوا در افزایش کارایی نظامهای یاددهی/یادگیری الکترونیکی، به بررسی مقایسه‌ای ابزارهای موجود و توانمندیها و نقصانهای آنان پرداخته شده است. این بررسیها با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر زمان لازم برای طراحی، محیط طراحی، هماهنگی با استاندارد‌های موجود در حوزه یاددهی/یادگیری الکترونیکی و قابلیتهای بالقوه ابزار صورت گرفته‌ است. نتایج به دست آمده در انتخاب و کاربرد این‌گونه ابزارها توسط مدیران صنایع آموزشی به‌منظور افزایش رضایت کاربران و بهره‌وری نظامهای آموزشی کمک شایانی خواهد بود.

خلاصه ماشینی:

"با توجه به اهداف و رویکرد‌های گوناگون در به‌کارگیری این گونه ابزارها، دیدگاههای مختلفی در زمینه دسته‌بندی آنها در آموزش الکترونیکی وجود دارد (هولدن، 2004؛ هریس، 2002) که در مجموع می‌توان آنها را به سه دسته کلی خلاصه کرد : ابزارهای تألیف وب هر دوره درسی را که لازم است به صورت آموزش الکترونیکی ارائه شود، می‌توان به عنوان یک وب سایت یا یک صفحه وب در نظر گرفت، لذا هرگونه ابزاری که به منظور تولید صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد، برای ساختن دوره‌های آموزش الکترونیکی نیز قابل استفاده‌ خواهد بود. جدول 1- مقایسه گونه‌های متفاوت ابزارهای تألیف دسته مزیت کاستی تألیف وب رایج بودن ابزار، پایداری بازار و برخورداری از امکانات متنوع چند منظوره بودن ابزار و نه اختصاصا برای آموزش الکترونیکی تألیف دوره – کاربر معمولی سهولت یادگیری و استفاده مناسب برای تولید سریع محدود بودن در چارچوب قابلیتهای ابزار تألیف دوره - پیشرفته انعطاف پذیری و آزادی عمل در خلاقیت امکان تولید دوره با تمام قابلیتهای مدنظر نیاز به برنامه نویسی و سرهم سازی اجزا توسط کاربر ابزارهای تبدیل Point ‍Power این گونه ابزارها به صورت خودکار از اسناد تولید شده توسط برنامه‌های متداول نظیر Microsoft Word/Power Point دوره های آموزشی می‌سازند. با توجه به آنکه امروزه دو مفهوم «انطباق با نیازهای فراگیران» و «شخصی‌سازی» در تمام کاربردهای مبتنی بر «e» و به خصوص یاددهی/ یادگیری الکترونیکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و نیز تولید بیشتر نظامهای آموزش الکترونیکی که به نحوی این مفاهیم را پوشش می‌دهند، در محیطهای تحقیقاتی و دانشگاهی صورت گرفته است و به ندرت ابزاری تجاری را می‌توان یافت که دارای این ویژگیها باشد، مطالعه و تحلیل ملزومات و پیش‌زمینه‌های لازم برای تولید این‌گونه ابزارهای تألیف و نیز بررسی دیدگاهها و روشهای به کار گرفته شده در نمونه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی به عنوان گامهای آتی در راستای این تحقیق پیشنهاد می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.