Skip to main content
فهرست مقالات

پلنتینگا و جایگاه استدلال در اعتقاد به خداوند

نویسنده: ؛

پاییز 1385 - شماره 41 علمی-ترویجی (22 صفحه - از 113 تا 134)

کلیدواژه ها : فطرت ،معرفت‌شناسی اصلاح شده ،اعتقاد به خدا ،اعتقادات پایه ،مبناگروی حداکثری ،بداهت ذاتی ،دلیل‌گرایان

کلید واژه های ماشینی : پلنتینگا ،اعتقاد به خدا ،ایمان به خدا ،خداوند ،اعتقاد به خداوند ،مبناگروی ،استدلال عقلی ،وجود خدا ،اعتقادات پایه ،ادراک حسی ،عقلی ،مبناگروی کلاسیک ،فرد دیندار اعتقاد پایه ،اعتقاد به وجود خدا ،دیدگاه پلنتینگا ،حسی ،باورهای پایه ،پلنتینگا بر اساس روش ،ایمان دینی ،دینی ،باور به خدا ،ایمان به خداوند ،کلاسیک ،وجود خداوند ،معرفت‌های حسی ،اعتقاد دینی ،پلنتینگا معیار ،فطری ،منطقی ،معقول بودن ایمان

مهم‌ترین دیدگاه پلنتینگا این است که اعتقاد به خداوند در عین این‌که اعتقادی است کاملا معقول و منطقی ولی به هیچگونه استدلال عقلی نیاز ندارد. یعنی از اعتقادات واقعا پایه است؛ برخلاف دلیل‌گرایان ـ الاهیات عقلی ـ که می‌کوشند بر وجود خداوند برهان اقامه کند و بر این باورند که هیچ دینی مقبول نیست مگر آن‌که معقول باشد و هیچ دینی معقول نیست مگر آن‌که توسط قراین و دلایل تأیید شود. آنان اعتقاد دارند که به جز اولیات و وجدانیت که اعتقاد واقعا پایه هستند، دیگر اعتقادات آنگاه ارزش عقلانی دارند که به اعتقادات یاد شده بازگردند. پلنتینگا معیار و مبنای یاد شده را ناتمام دانسته و نقض‌هایی را بر آن وارد کرده است. سپس معیار دیگری را در تشخیص اعتقادات پایه پیشنهاد می‌کند و آن اینکه: هر اعتقادی که در قبول آن به دلیل نیاز نباشد، اعتقاد پایه است. پلنتینگا بر اساس روش یاد شده، اعتقاد به خدا را برای فرد دیندار اعتقاد پایه می‌‌داند. زیرا اگر فرد دیندار اعتقاد پایه می‌داند. زیرا اگر فرد دیندار دریابد که اعتقاد او از سنخ اعتقاداتی است که پذیرش آن‌ها منوط به استنتاج آن‌ها از سایر اعتقادات نیست، اعتقاد وی،‌ اعتقاد واقعا پایه خواهد بود. در ادامه نقدهای مطرح بر این نظریه، طرح و بررسی شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.