چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر یک دوره تمرینات ادراکی- حرکتی بر عملکرد توجه کودکان مبتلا به نقص بینایی است. روش: در این پژوهش، 3 کودک مبتلا به نقص بینایی با میانگین سنی (1/ 2±5/5) و حدت بینایی 70 /20 و200/ 20 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و از لحاظ جمعیت شناختی همگن شدند. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رشد زبانی، مقیاس ادراکی- حرکتی گزل، آزمون استنفورد ـ بینه و مقیاس عصب روان شناختی کانرز بودند. در این پژوهش از طرح خط پایه چندگانه استفاده شد که پس از موقعیت خط پایه، مداخله ادراکی- حرکتی به مدت 8 هفته به آزمودنی ها ارائه شد. یافته ها: نمودار داده ها در طی تحلیل دیداری نشان داد که تمرینات ادراکی- حرکتی با درصد داده های غیر همپوش 5/ 87 و همپوش 5/ 12 درصد بر عملکرد توجه آزمودنی ها اثربخش بوده است. نتیجه گیری: بنابراین به نظر می رسد که تمرینات ادراکی- حرکتی می توانند منجر به بهبود عملکرد توجه در کودکان مبتلا به نقص بینایی گردند.
Objective: The purpose of the present study is to investigate the effect of motor-perceptual training on attention in children with visual impairment.
Method: A single-case study was conducted on 3 children with the mean age of 5.5 ± 2.1 and visual impairment (VI) of 70/20 and 200/20. The participants were selected through convenience sampling and matched in terms of demographic features. Language Development Scale، Guzel motor-perceptual Scale، Stanford Binet Scale and Conner’s Neuropsychological Questionnaire were used to collect the data. Multiple baseline design is used. After the baseline situation was set، motor-perceptual training was performed about 8 weeks for the participants.
Results: Analysis of data demonstrate that perceptual–motor training had a significant effect on attention (Percentage of non- overlapping data = 87.5 and overlapping data = 12.5).
Conclusion: Therefore، it can be concluded that motor-perceptual training can be an appropriate training method for improving attention in children with visual impairment.