چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر میزان آگاهی دختران نابینا در رابطه با بهداشت جسمی دوران بلوغ مراکز استثنائی استان تهران در سال 1391 صورت گرفته است.
روش: مطالعه به صورت شبه تجربی و به روش نمونه گیری تصادفی در بین 100 نفر از دختران نابینای 9 تا 19 سال اجرا شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 30 سوال بوده و داده ها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش با هدف بررسی نیازهای آموزشی در ابعاد بهداشت جسمانی با هدف ارتقای آگاهی بهداشت جسمانی دوران بلوغ گردآوری شد.
یافته-ها: بعد از مداخله، میزان آگاهی مطلوب در خصوص بهداشت جسمی 82% افزایش یافت (P<0.05).
نتیجه گیری: آموزش دوران بلوغ در افزایش میزان آگاهی دختران نابینا در ارتباط با بهداشت جسمی با موفقیت همراه بوده و اختلاف معناداری بین آگاهی قبل و بعد از مداخله آموزشی دیده می شود.
Objective: The aim of the present study is to assess the impact of health education on awareness of physical health in blind adolescence females in exceptional centers of Tehran.
Method: Method of study is quasi-experiment. The sample of study was selected randomly among 100 blind adolescence females (9-19ys). Data was collected by researcher made questionnaire that consists of 30 questions. The questionnaire is performed as pre-test and post-test.
Results: After the intervention، the optimal physical health awareness increased about 82% (P<0.05).
Conclusion: Training was successful for increasing the awareness of physical health in blind adolescence females. There is a significant different between pre-test and post-test and it presents the effect of intervention.