چکیده:
هدف: در مقاله حاضر، استانداردهای حیطه ریاضیات در مولفه های شناسایی اعداد و عملیات ریاضی، اندازه گیری، شناسایی شکل ها، و ویژگی های ردیف سازی در دو گروه از کودکان دوره آمادگی عادی و کم توان ذهنی بررسی شده است.
روش:پژوهش حاضر از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری، همه دانش آموزان پایه آمادگی عادی و پایه آمادگی دوم کم توان ذهنی کشور در سال تحصیلی 1389-1390 است. براساس اطلاعات سالنامه های آماری 8 استان کشور که بهترین عملکرد را در کودکان پایه اول داشتند، انتخاب شدند. به منظور تعیین حجم نمونه، از روش نمونه گیری ماتریسی استفاده شد و در نتیجه سیاهه مورد نظر روی 1176 دانش آموز اجرا گردید..
یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که کودکان عادی تنها به 58 درصد شاخص های حیطه ریاضی رسیده اند و در مورد کودکان کم توان ذهنی این میزان در حدود 16 درصد است.
نتیجه گیری: نتایج، وضعیت نامطلوب کودکان را در استانداردهای ریاضی نشان می دهد و برای تعیین سهم عوامل احتمالی این مسئله به پژوهش های بیشتری نیاز است
Objective: In this study، math standards like; recognizing numbers، math equations، assessment، recognizing forms and alignment، were assessed in intellectually disabled and normal children.
Method: This study is a descriptive survey. Population of study includes all 1st and 2nd grade students. Based on statistical calendar information، 8 provinces that have the best performance were selected. Sample of study consist 1176 students that were selected by matrix sampling method.
Results: Data analyses show that normal children reached 58 percents and mentally retarded children had only 16 percents of math standards.
Conclusion: It can be concluded that children show inappropriate function in math standards. More researches need to determine the likely factors.