چکیده:
برهان پذیری گزارة «خدا وجود دارد» از مسائل مهم در تاریخ الاهیات و کلام فلسفی در
سدههای اخیر است. نظریة برهان ناپذیری گزارههای ضرور ازلی با رهیافتی متطقی نشان
میدهد که در نظام منطقی ارسطویی به دلیل ساختار شناسی خاص از گزارههای ضرور ازلی
ونیز ساختار شناسی آنها از گزارههای برهانپذیر، این مسأله پاسخ منفی دارد.
عدهای در نقد این نظریه گفتهاند: محمول چنین قضایایی نه عرض ذاتی، بلکه عین ذات
است. این نقد بر مواضعی از تبکیت مغالطی استوار است.
Demonstrability of the proposition "God exists" is an important issue of the history of philosophical theology in the past decades. The theory of indemonstrability of pre-eternal necessary proposition with a logical approach shows that in the Aristotle logical system، the answer to this question is negative، because of his special morphology of pre-eternal necessary propositions and also his morphology of provable propositions. Some have criticized this theory، saying: the predicate of such statements is not essential accident، rather its the essence itself. This criticism is based on some views on fallacious refutation
خلاصه ماشینی:
"اگر مقصود از رجوع این است که گزارة «خدا وجود دارد» مصداقی از گزارههای اولی و فطری است، چنان که بیان شد، گزارة اولی و فطری بدیهی است و برهان ناپذیر و این دیدگاه مورد نقد را اثبات میکند، نه دیدگاه ناقد را.
موضع چهارم: در نقد دیدگاه مقالة برهان پذیری گزارة ضروری ازلی نوشتهاند: ناقد محترم توهم کرده است که در گزارههای ازلی، مانند «خدا موجود است»، محمول به« عرض ذاتی» منحصر شده؛ در حالی که در ایننوع گزارهها محمول «موجود» نه عرض ذاتی، بلکه ذات موضوع و به عبارتی عین و مساوق موضوع یعنی خداوند است(قدردان، همان: ص189).
اگر محمولی در گزارهای ذات موضوع باشد، به فرض آنکه این سخن را به زبان دقیق منطقی ادا کرده باشیم، چنین گزارهای در تحلیل ارسطویی بدیهی و لذا برهان ناپذیر است؛ بنابراین، بازهم ملتزم به باوری شدهایم که در مقام نقد و رد آن بودهایم.
در دو صورت اول برهانناپذیر است؛ اما عرضی ذاتی دانستن محمول در گزارة خدا وجود دارد، در منطق ارسطویی تکلف آمیز و مستلزم تهافت است؛ به همین دلیل، گزارة ضرور ازلی بر مبنای منطق ارسطویی برهان ناپذیر است؛ اما آنچه در نقد این دیدگاه آمده، تاکید مکرر بر این است که محمول در این قضیه عین موضوع است و گزاره بدیهی درست است اولی و تحلیلی است و چنین تحلیلی نهتنها دیدگاه برهانناپذیری را رد نمیکند، بلکه آن را اثبات میکند."