Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی آثار اسکینر و کاوشی در نقد وی بر متدلوژی قرائت زمینه ای

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (16 صفحه - از 155 تا 170)

کلیدواژه ها :

اسکینر ،متدلوژی ،قرائت زمینه‌ای ،قرائت متنی ،زمینه اجتماعی- تاریخی ،متن و مؤلف

کلید واژه های ماشینی : اسکینر، متدلوژی، متدلوژی قرائت، متن، سیاسی، نقد اسکینر بر متدلوژی قرائت، کنش، اندیشه‌های سیاسی، نقد، فهم

بر پایه متدلوژی قرائت زمینه‌ای، آرا و اندیشه‌های هر متفکری به منزله پاسخ به شرایط بی‌واسطه زمانه و محیط زندگی وی است بنابراین، نباید صرفا متون و آثار متفکران (اعم از گذشتگان و معاصران) را مطالعه نمود؛ بلکه ترجیحا و ضرورتا باید زمینه اجتماعی- تاریخی پدیده‌ها و اتفاقاتی را مطالعه کرد که آن متون در واکنش به آن‌ها نگارش یافته و درصدد تبیین آن‌ها برآمده‌اند. فرض بنیادین این متدلوژی آن است که هرمتنی نه به‌طور مجرد و غیرتاریخی، بلکه بر حسب زمینه اجتماعی -تاریخی خاصی شکل می‌گیرد و فهم هر متن مستلزم و منوط به فهم زمینه آن است. اسکینر ضمن موافقت با قسمت اول این فرض، قسمت دوم آن را نامناسب و ناکافی می‌داند و براین اساس، متدلوژی قرائت زمینه‌ای را به‌صورت یک متدلوژی ناکافی تلقی نموده و مورد نقد قرار می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"مسأله اسکینر و آثار وی کوئنتین اسکینر((Quentin Skinner، استاد تاریخ اندیشه‌های سیاسی مدرن دانشگاه کمبریج و از پژوهشگران برجسته معاصر است که در سال‌های اخیر، حاصل پژوهش‌های وی در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی، به‌ویژه در زمینه متدلوژی تاریخ ایده‌ها و اندیشه‌های سیاسی مورد توجه اندیشه‌وران و صاحب‌نظران این رشته‌ها قرار گرفته است؛ با وجود این، دیدگاه اسکینر و به‌ویژه متدلوژی او در جامعه علمی‌ ما چندان شناخته شده نیست و حتی برخی استادان و دانش‌ آموختگان رشته‌های تاریخ، فلسفه و علوم سیاسی نیز با آثار و پژوهش‌های وی چنان‌که باید و شاید آشنا نیستند و کم نیستند کسانی که حتی از نام وی نیز آگاهی ندارند؛ بنابراین، شایسته و بلکه ضروری است تا ابتدا به اهمیت و جایگاه متدلوژی وی در میان متفکران معاصر غربی پرداخته شود؛ سپس آثار مهم او به اختصار بررسی و معرفی شوند و آنگاه، نقد وی بر متدلوژی قرائت زمینه‌ای مورد بررسی قرار ‌گیرد. ماحصل کلام این‌که ادعای اصلی اسکینر این است که درک معنا و درک بار قصد شده برای فهم متون ضرور و اساسی است؛ ولی با وجود این، چنین فهمی نه صرفا از مطالعه زمینه اجتماعی متن به‌دست می‌آید و نه از مطالعه محض خود متن؛ از این رو، نه متدلوژی قرائت متنی و تمرکز بر مطالعه خود متن و نه متدلوژی قرائت زمینه‌ای و تمرکز بر زمینه اجتماعی و تاریخی آن هیچ‌کدام برای فهم متون کافی نیستند و اسکینر پس از نقد این دو متدلوژی، بر اساس نظریه کنش گفتاری آستین به ارائه متدلوژی خاص خود در تفسیر متن و فهم معنای آن اقدام می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.