چکیده:
بر پایه متدلوژی قرائت زمینهای، آرا و اندیشههای هر متفکری به منزله پاسخ به
شرایط بیواسطه زمانه و محیط زندگی وی است بنابراین، نباید صرفا متون و آثار
متفکران (اعم از گذشتگان و معاصران) را مطالعه نمود؛ بلکه ترجیحا و ضرورتا باید
زمینه اجتماعی- تاریخی پدیدهها و اتفاقاتی را مطالعه کرد که آن متون در واکنش به
آنها نگارش یافته و درصدد تبیین آنها برآمدهاند. فرض بنیادین این متدلوژی آن است
که هرمتنی نه بهطور مجرد و غیرتاریخی، بلکه بر حسب زمینه اجتماعی -تاریخی خاصی شکل
میگیرد و فهم هر متن مستلزم و منوط به فهم زمینه آن است. اسکینر ضمن موافقت با
قسمت اول این فرض، قسمت دوم آن را نامناسب و ناکافی میداند و براین اساس، متدلوژی
قرائت زمینهای را بهصورت یک متدلوژی ناکافی تلقی نموده و مورد نقد قرار میدهد.
According to the methodology of contextual interpretation، the opinions and thoughts of any thinker is an answer to the direct circumstances of his time and living area. Therefore it is not correct to just study the books and writings of thinkers (including past and present thinkers) but rather it is necessary to study the social-historical context of events that a certain book is written as a reaction to them and has tried to explicate them. The basic assumption of this methodology is that any text is not formed independently and unhistorical، but rather it is shaped according to a specific social-historical context and comprehending any text depends on comprehending its context.
Accepting the first part of this theory، Skinner considers the second part to be unsuitable and insufficient and therefore he criticizes the methodology of contextual interpretation and considers it an insufficient methodology.
خلاصه ماشینی:
"مسأله اسکینر و آثار وی کوئنتین اسکینر((Quentin Skinner، استاد تاریخ اندیشههای سیاسی مدرن دانشگاه کمبریج و از پژوهشگران برجسته معاصر است که در سالهای اخیر، حاصل پژوهشهای وی در حوزههای گوناگون علوم انسانی، بهویژه در زمینه متدلوژی تاریخ ایدهها و اندیشههای سیاسی مورد توجه اندیشهوران و صاحبنظران این رشتهها قرار گرفته است؛ با وجود این، دیدگاه اسکینر و بهویژه متدلوژی او در جامعه علمی ما چندان شناخته شده نیست و حتی برخی استادان و دانش آموختگان رشتههای تاریخ، فلسفه و علوم سیاسی نیز با آثار و پژوهشهای وی چنانکه باید و شاید آشنا نیستند و کم نیستند کسانی که حتی از نام وی نیز آگاهی ندارند؛ بنابراین، شایسته و بلکه ضروری است تا ابتدا به اهمیت و جایگاه متدلوژی وی در میان متفکران معاصر غربی پرداخته شود؛ سپس آثار مهم او به اختصار بررسی و معرفی شوند و آنگاه، نقد وی بر متدلوژی قرائت زمینهای مورد بررسی قرار گیرد.
ماحصل کلام اینکه ادعای اصلی اسکینر این است که درک معنا و درک بار قصد شده برای فهم متون ضرور و اساسی است؛ ولی با وجود این، چنین فهمی نه صرفا از مطالعه زمینه اجتماعی متن بهدست میآید و نه از مطالعه محض خود متن؛ از این رو، نه متدلوژی قرائت متنی و تمرکز بر مطالعه خود متن و نه متدلوژی قرائت زمینهای و تمرکز بر زمینه اجتماعی و تاریخی آن هیچکدام برای فهم متون کافی نیستند و اسکینر پس از نقد این دو متدلوژی، بر اساس نظریه کنش گفتاری آستین به ارائه متدلوژی خاص خود در تفسیر متن و فهم معنای آن اقدام میکند."