چکیده:
ساختار بازار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وضعیت آن بهشمار میرود. برای بررسی ساختار بازار شاخصهای مختلفی همچون تمرکز، صرفههای مقیاس، ورود بنگاهها، و تفاوت کالا وجود دارد. اما، اغلب مطالعات انجامشده در این زمینه از یکی از این شاخصها (معمولا تمرکز) به منظور تعیین ساختار بازار استفاده میکنند. در این مطالعه، با استفاده از روششناسی منطق فازی، یک شاخص جامع ساختار بازار از ترکیب سه متغیر تمرکز، صرفههای مقیاس و تعداد ورود بنگاهها به صنعت ساخته میشود و با استفاده از آن به بررسی ساختار بازار زیربخشهای صنعتی ایران در سطح کدهای چهاررقمی ISIC در سال 1386 پرداخته میشود. نتایج حاکی از پایینبودن میزان شاخص جامع محاسبهشده برای تعیین ساختار بازار در اکثر زیربخشهای صنعتی ایران است؛ به طوری که 63 صنعت دارای شاخص ساختار بازار کمتر از 22/0 هستند؛ عمدة دلیل آن کمبودن صرفههای مقیاس در صنایع مذکور است. همچنین، رتبهبندی زیربخشهای صنعتی مذکور، بر اساس میزان رقابتیبودن، نشان میدهد که صنایع تولید آجر با شاخص ساختار بازار 037/0 به عنوان رقابتیترین صنعت و صنایع تولید جواهرات و کالاهای وابسته با شاخص ساختار بازار 781/0 انحصاریترین صنعت است.
Market structure is one of the most important characteristics of every industry. Although، there exist different indices such as concentration، economies of scale، entry of firms، product differentiation، etc. for the evaluation of market structure، but most of the studies in the subject have used only one of these indices (usually concentration). In this study، by application of fuzzy inference approach، a comprehensive index is constructed by combination of concentration، economies of scale and the number of entering firms’ indices. The constructed comprehensive index is used for the evaluation of market structure of Iranian 4-digit ISIC manufacturing industries in 2007. The results indicate that in the most of the industrial sub-sections، the calculated comprehensive index is low، which is mostly due to low values of economies of scale in such industries. Also، based on the results of calculated comprehensive index، the industries of manufacture of bricks and manufacture of jewellery and related articles are the most competitive and the most monopolistic industries، respectively.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین ، هدف مطالعۀ حاضر ساختن یک شـاخص ترکیبـی از سـه متغیـر تمرکز، صرفه های مقیاس و میزان ورود بنگاه ها به صنعت با استفاده از منطق فازی است که به وسیلۀ آن ساختار بازار زیربخش های صنعتی ایران در سـطح کـدهای چهـاررقمی ISIC در سال ١٣٨٦ بررسی میشود.
Van Leek wijck & Kerre با استفاده از منطق فازی، شاخصی ترکیبی از متغیرهای تمرکز، صرفه هـای مقیـاس و میـزان ورود بنگاه ها به صنعت به منظور تعیین ساختار بازار زیربخش های صنعتی ایران ارائه شود.
واریانس لگاریتم اندازة بنگاه ها هرفیندال - هیرشمن ، شدت موانع انحصاری ترین صنایع به ترتیب ورود و صرفه های مقیاس (در این عبارت اند از: تولید وسایل بازی و اسباب شهیکی تاش و ایرازین بدخش طهاح یکدصنهاعتییدو مطالعه با ترکیب این شاخص ها با بازی ، تولید ماشین آلات برای ساخت همکاران (٢٠١٣) استفاده از روش تاپسیس فازی، به منسوجات و البسه و چرم ، تولید کیف و و چهاررقمی ISIC رتبه بندی زیربخش های صنعتی چمدان و محصولات مشابه و زین و ایران پرداخته شده است .
در این مطالعه ، برای تعیین سـاختار بازار، با اسـتفاده از منطـق فـازی، شاخصـی ترکیبـی از سـه شـاخص تمرکـز هرفینـدال - هیرشمن ، صرفه های مقیاس نسبی و تعداد ورود بنگاه ها سـاخته شـد کـه شـاخص جـامع ساختار بازار نام گرفت و به وسیلۀ آن ساختار بازار ١٣١ زیربخش صنعتی ایـران در سـطح کدهای چهاررقمی ISIC در سال ١٣٨٦ بررسی شد."