چکیده:
دادههای پیمایش هزینه و درآمد خانوار در ایران نشان میدهد در مناطق شهری، در سال 1390، نسبت به سال 1384، در چندکهای بالایی و در سالهای تحصیلی بالاتر، تغییر در لگاریتم دستمزد ساعتی نسبت به افزایش در سالهای تحصیل کاهش یافته است. حدس اولیه از این مشاهده این است که نرخ بازدهی خصوصی آموزش، یعنی افزایش در لگاریتم دستمزد ساعتی به ازای یک سال افزایش در سالهای تحصیلی، در چندکهای بالایی و سالهای تحصیل بالاتر در سال 1390، نسبت به سال 1384، کاهش یافته باشد. در این پژوهش، به منظور برآورد نرخ بازدهی خصوصی آموزش بین چندکهای مختلف، معادلة دستمزد تعمیمیافتة مینسر در قالب روش رگرسیون چندک برازش شد. برای رفع مسئلة تورش ناشی از انتخاب نمونه نیز از روش گام دومرحلهای هکمن استفاده شد. یافتهها نشان میدهد تحصیلات موجب افزایش نابرابر دستمزد در چندکهای بالایی و پایینی در میان مردان میشود؛ در حالی که موجب کاهش نابرابری دستمزد در چندکهای بالایی و پایینی در میان زنان میشود. همچنین، نرخ بازدهی خصوصی آموزش در سال 1390 نسبت به سال 1384 کاهش یافته است.
Evidence from Iranian Households’ Expenditures and Income Survay(IHEIS) in urban area shows that، average of real hourly wage against the schooling years is declining in the right tail of wage distribution between 1384 and 1390 (2005 and 2011). A tentative justification for this observation is that the private rate of return to education at upper quantiles and higher years of schooling have reduced over the period. We estimate a Mincerian generalized wage equation by making use of quantile regressions with controlling for sample selection problem. Results indicate that the private rate of return to education has decreased between 1390 and 1384. Also educational attaionment reduces wage gap between the upper and lower deciles for females، however a reverse relation is observed for males.
خلاصه ماشینی:
"هدف از این مطالعه محاسبۀ نرخ بازدهی خصوصی آموزش گروه های مختلف تحصـیلی در طول منحنی توزیع دستمزد بـه تفکیـک جنسـیت بـرای سـال هـای ١٣٨٤ و ١٣٩٠ و مقایسۀ نتایج به دست آمده از این دو سال است .
نتیجه آنکه در مطالعات تجربی کنونی مربوط به تخمین نـرخ هـای بـازدهی خصوصـی آموزش و همچنین بررسی میزان اثرگذاری گروه های مختلف تحصیلی بـر دسـتمزد افـراد، علاوه بر آنکه از روش رگرسیون چندک بسیار استفاده میشود، در کنار آن ، مسئلۀ تـورش ناشی از انتخاب نمونه نیز لحاظ میشود.
استفاده از روش رگرسیون چندک، در نظر گرفتن مسئلۀ تورش ناشی از انتخاب نمونـه و نیز تخمین نرخ بازدهی خصوصی آموزش گروه های مختلف تحصیلی وجه تمایزاین پـژوهش با مطالعۀ افشاری(١٣٧٤) و صالحی (١٣٨٤) است .
همچنین ، به منظور استخراج نرخ بازدهی به تفکیک سطوح تحصیلی ، هشت متغیر مجازی بی سواد، دارای سواد خواندن و نوشتن ، ابتدایی، راهنمایی، دیـپلم ، فـوق دیـپلم ، لیسـانس ، 1 فوق لیسانس و دکتری را به منظور تفکیک مقاطع تحصیلی بـه مـدل اضـافه مـی کنـیم و سطح تحصیل بی سواد گروه مرجع در نظر گرفته می شود.
بـه عـلاوه ، نتایج حاصل از محاسبۀ نرخ بازدهی خصوصی آموزش نیـز نشـان مـی دهـد نـرخ بـازدهی تحصیل در فاصلۀ بین سال های ١٣٨٤ تا ١٣٩٠ کاهش یافته است ."