Skip to main content
فهرست مقالات

زندگی روزمره و مراکز خرید در شهر تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 97 تا 116)

کلید واژه های ماشینی : مراکز خرید، زنان، پاساژ، زندگی روزمره، جوانان، مصرف، پرسه‌زنی، مراکز خرید در شهر تهران، شهر، نوجوانان

هدف نویسندگان بررسی زندگی روزمره در جامعه ایرانی از خلال مطالعه مراکز خرید است. نکته مهم این است که دریابیم مراکز خرید چگونه به موقعیتی برای نمایش فرودستان شهری و اقلیت های فرهنگی در جامعه ایرانی بدل می شوند. داده های این مقاله به کمک روش های کیفی (مصاحبه، گفت و گو و مشاهده) جمع آوری شدند و سپس بر اساس نظریه های مطالعات فرهنگی مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتیجه آن که در مراکز خرید مورد مطالعه گروه های فرودستی چون زنان خانه دار، مردان بازنشسته، جنوب شهری ها، و نوجوانان مورد وارسی قرار گرفته اند. همه این گروه ها به نحوی متفاوت از رویه های جاری مراکز خرید را مورد بهره برداری قرار داده اند، بنابراین حضور آن ها در این مراکز حاوی معانی پنهانی است که منتقد فرهنگی دست به اکتشاف آن ها می زند.

خلاصه ماشینی: "خریداران قدرت تمییز و تفکیک دارند،همهء کالاهای عرضه شده را نمی‌خرند و اساسا تا آن‌جا که به موضوع ما مربوط می‌شود،ممکن است برای امری غیر از خرید کالا به این مراکز بیایند. این مرکز برخلاف سایر مراکز مطالعه شده علاوه بر فضاهای تفریحی و فراغتی چند بانک را نیز در خود جای داده است. نتایج تحقیق پرسش ما این بود که زندگی روزمره چگونه خود را از خلال مراکز خرید و مصرف در آن‌ آشکار می‌سازد؟به عبارت دیگر،مراکز خرید در زندگی روزمرهء پرسه‌زنان چگونه مصرف‌ می‌شود؟چه فضاهایی توسط پرسه‌زنان تولید می‌شود؟مناسبات قدرت و مقاومت در زندگی‌ روزمره مراکز خرید شهر تهران چگونه قابل توضیح است؟ از طریق مشاهد و گفت‌وگو در مراکز خرید مورد مطالعه چند گروه پرسه‌زن شناسایی شد. باید گفت دیگر معنای کالاها و مکان‌هایی چون مراکز خرید در خود آن‌ها نهفته نیست و به واسطهء شرایط تولید و توزیع تعیین نمی‌شود بلکه به واسطهء شیوهء مصرف آن مشخص می‌شود. چنین مردانی سرشار از اطلاعات و خاطره هستند اما کمتر این اطلاعات را در اختیار نسل جدید یعنی جوانان قرار می‌گیرد چرا که اساسا ارتباط کمی بین مردان پاساژ و نوجوانان برقرار شده است. اقلیت‌هایی که به عوض جای‌گیری در مکان‌های رسمی(ادارات،عرصهء عمومی،محیط کار) در فضاهای عمومی زندگی سنگر یافته‌اند و قلمرو خود را پدید آورده‌اند؛قلمرو زنانه‌ای‌ که دوشادوش قلمرو مردانه است؛قلمرو نوجوانانی که در کنار قلمرو بزرگ‌سالان قرار دارد؛قلمرو گروه‌های فرودست جنوب شهری که درون فضای فرادستان طبقاتی است؛قلمرو «علافان»وبیکارانی که به موازات افرادی که برای خرید و کار به پاساژ می‌آیند شکل گرفته‌ است،و در یک کلام قلمرو همهء«فراموش شدگانی»که مرکز خرید،محیطی برای نمایش آن‌ها شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.