چکیده:
در این تحقیق با بکارگیری روشهای آماری و اقتصادسنجی تابع تقاضای بنزین در یک دوره مشخص با بکارگیری تکنیک حداقل مربعات معمولی (slo) و نرم افزارهای, sweive lecxe استفاده شده است.نتایج این تحقیق نشان میدهد که تعداد خودرو، درآمد ملی و رشد جمعیت، عوامل تأثیرگذاری بر تقاضا و مصرف بنزین در ایران هستند.و قیمت بنزین تأثیر چندانی بر مقدار تقاضای بنزین نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"از جمله این مطالعات میتوان موارد زیر را بر شمرد: دو تحقیق تحت عناوین«بررسی عوامل مؤثر بر مصرف بنزین در کشور»و«برآورد تابع تقاضای سوخت در بخش حمل و نقل در ایران برای سالهای 1356 تا 1374»توسط خانم زهرا آخانی، کارشناس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی صورت گرفته است که بصورت گزارش در مجله برنامه و بودجه به چاپ رسیده است.
ربط داد؛اما بسیاری از این موارد را نمیتوان به صورت عددی محاسبه نمود و یا آمارهای مورد نیاز برای بررسی این عوامل موجود نیست، به همین دلیل با توجه به اینکه بنزین نیز مانند هر کالایی با توجه به شرایط خاص خودش با عوامل بخصوصی مرتبط است؛تقاضای بنزین را به ترتیب اهمیت تابعی از موجودی وسایل نقلیه موتوری بنزین سوز، قیمت بنزین، درآمد، جمعیت و عمر متوسط خودروها(به عنوان شاخص کارایی و افزایش تکنولوژی)در نظر میگیریم.
P:قیمت واقعی بنزین وIN:درآمد ملی POP:جمعیت وhevM:عمر متوسط خودورهای موجود اما با پیشرفت کار و جوابهای بدست آمده به این نتیجه میرسیم که این شکل تابع، برای تابع تقاضای بنزین مناسب نیست و بایستی صورت لگاریتمی تابع را در نظر بگیریم: (POP)nL5C+(IN)nL4C+(pp)nL3C+(hev)nL2C+1C (tilC)nL (hevM)nL6C+ استفاده از تابع بصورت لگاریتمی دارای این ویژگی است که ضرایب بدست آمده نشان دهنده کشش هستند و از این نظر بسیار مفید خواهد بود و از سوی دیگر ما با این کار تغییرات متغیرها را در تابع لحاظ نمودهایم، حال به شرح تکتک متغیرها میپردازیم: موجودی وسایط نقلیه موتوری بنزینسوز(heV) همانطور که در قسمت مبانی نظری تحقیق نیز گفته شد فرضیه ما بر آن است که مقدار مصرف بنزین با موجودی وسایط نقلیه موتوری بنزینسوز رابطه مثبت دارد."