Skip to main content
فهرست مقالات

صنعت خودروسازی و جایگاه آن در اقتصاد ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (24 صفحه - از 183 تا 206)

کلیدواژه ها : اقتصاد ،ایران ،ارزش افزوده ،تولید ،جدول داده-ستانده ،صنایع اتومبیل‌سازی

کلید واژه های ماشینی : صنعت خودرو ،صنعت خودروسازی ،خودروسازی ،صنعت خودرو در ایران ،صنعت خودروسازی ایران ،خودرو در ایران ،اهمیت صنعت خودرو ،اقتصاد ایران ،تولید خودرو ،ارزش افزوده ،صنایع اتومبیل در ایران ،صنعت خودرو ایران ،خودروسازی ایران ،کشورهایی با بازار خودرو ،غیرمستقیم ،اهمیت صنعت خودروسازی ،تولید ناخالص داخلی ،واردات خودرو ،بازارهای جهانی ،خودروسازی کشور ،بخشهای صنعت ،بازار خودرو ،صنعت خودروسازی کشور ،توان اشتغال‌زایی صنعت خودرو ،اهمیت صنعت ،بازار داخلی ،ستانده سال ،تولید خودرو داخلی ،مقالات همایش صنعت خودرو ایران ،داخلی

در این مقاله به‌منظور اندازه‌گیری اهمیت صنعت خودرو در ایران از الگوی داده-ستانده‌ و شیوهء مطالعهء«جنسن و وست»و«وست»استفاده شده است.صنعت خودروسازی ایران تقریبا از سالهای دهه 30 شمسی شروع شده و با افت‌وخیزهای مختلف،در حال حاضر از جایگاه ویژه‌ای از لحاظ پیوندهای بین بخشی در اقتصاد ایران برخوردار شده است.تلاشهای زیادی در راستای بومی‌ کردن صنعت خودرو در ایران در سالهای برنامه چهارم عمرانی و بعد از انقلاب اسلامی صورت‌ پذیرفته؛اما هنوز در مقیاس جهانی،ایران در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. سیاستهای پس از جنگ عراق علیه ایران،به گسترش فعالیتهای صنایع وابسته به صنعت خودرو و تعمیق پیوندهایی بین بخشهای صنعت منجر شد.مطالعه حاضر با استفاده از جدول داده-ستانده سال‌ 1379 صنعت خودرو،نشان می‌دهد که صنعت مزبور بطور مستقیم و غیرمستقیم 4/2 درصد مجموع‌ ارزش افزوده فعالیتهای اقتصادی ایران را به خود اختصاص داده است.

خلاصه ماشینی:

"مقاله حاضر در پی آن است که نقش و اهمیت صنعت خودروسازی را از بعد از تولید در اقتصاد ایران نشان دهد و با استفاده از مبانی نظری«جنسن و وست»1و بکارگیری جدول‌ داده-ستانده (IO) سال 1379 به این موضوع بپردازد. 1میزان اهمیت صنعت خودروسازی ایران در این مطالعه از جدول داده-ستانده سال 1379-که به گزارش نهایی توان‌ اشتغالزایی صنعت خودرو مربوط می‌شود-در قالب 18 بخش استفاده شده است. به بیان دیگر این مسئله نشان می‌دهد،در صورت عدم تولید خودرو در کشور و واردات آن از خارج،با توجه به 8699972 میلیون ریال ارزش افزوده ناشی از عدم‌ فعالیت آن؛حدود 46 درصد آن در بخش خدمات،41 درصد در بخش صنعت و سیزده درصد آن در بخش کشاورزی و معدن از دست خواهد رفت. مطالعه حاضر که در قالب هیجده‌ فعالیت این جدول با هدف بررسی و اندازه‌گیری اهمیت صنعت خودروسازی کشور انجام شده، که نشان می‌دهد نقش مستقیم و غیرمستقیم صنعت خودروسازی در ایران حدود 4/2 (1-2)(به تصویر صفحه مراجعه شود) درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. این نتایج نشان می‌دهد که صنعت خودرو ایران در قبال اتخاذ سیاستهای بعد از جنگ،دارای ارتباطات گستردهء بین بخشی شده و نقش‌ آن در تولید ناخالص داخلی کشور بطور مستقیم و غیرمستقیم با شکل‌گیری شرکتهای‌ قطعه‌سازی گسترده شده و فعالیت این صنعت نیز از اهمیت بالایی برخوردار گردیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.