چکیده:
امروزه نقش مهم بیمه دریایی در جبران خسارتهای ناشی از حوادث مختلف که همواره
نوع بشر را تهدید میکند بر کسی پوشیده نیست به ویژه اینکه در پارهای زمینهها، در
نتیجه رشد سریع علم و فناوری و پیچیدگی وسایل و ارتباطات، حمایت از زیاندیدگان در
برابر تبعات مالی حاصل از مخاطرات گوناگون، ضروری به نظر میرسد.در این میان، بیمه دریایی یکی از حوزههای اصلی فعالیت تجاری بیمهگری است چه
زیانهای سنگین ناشی از سوانح متنوع کشتیرانی، تامین پوششهای بیمهای را برای مالکان
کشتیها و کالا، اجتنابناپذیر ساخته است.تحقیق حاضر به بررسی جایگاه قابل توجه
بیمه دریایی در جبران خسارات ناشی از یکی از حوادث سهمگین دریایی یعنی تصادم
کشتیها اختصاص یافته است.
خلاصه ماشینی:
"(صادقی نشاط,1370,ص 174)برای مثال اگر کشتی مشمول بیمه بدنه با کشتی دیگری برخورد کند و مالک آن در پی سانحه، برای جلوگیری از وقوع خسارت کلی، مخارجی را برای استفاده از یدککشها به منظور شناور نگهداشتن کشتی بپردازد ولی در نهایت کشتی غرق شود، بیمهگر ملزم است هم معادل مبلغ بیمه را به عنوان خسارت کلی بپردازد و هم هزینههای صرف شده را که در واقع تکمیلکننده قرارداد بیمه محسوب میشود به بیمهگذار تادیه کند 1 (بند 1 ماده 78)البته باید متذکر شد که به موجب این شرط نمیتوان خسارت مشترک و سهمیههایی که در ارتباط با آن پرداخت شده است، هزینه پرداخت شده بابت پاداش نجات دریایی همچنین مخارجی که برای تقلیل یا جلوگیری از خسارتی که مشمول بیمه نیست یا مخاطره موجب آن تحت پوشش بیمه قرار ندارد را از بیمهگر کشتی وصول کرد.
لازم به ذکر است که مطابق بند 2 ماده 65 قانون بیمه دریایی انگلیس، هزینه نجات را با توجه به اوضاع و احوال انجام عملیات نجات میتوان به عنوانهزینههای خاصیاخسارت مشترکاز بیمه مطالبه کرد؛بدین توضیح که اگر بوسیله بیمه گذار یا از جانب او هزینههایی صرفا برای حفظ ایمنی و رفع مخاطره کشتی پرداخت شود و در نتیجه، کشتی نجات یابد، بیمهگذار میتواند هزینه نجات را تحت عنوان هزینه، خاص، از بیمهگر مطالبه کند اما در صورتی که حفظ منافع عمومی صاحبان کشتی و کالا، اقتضای عملیات نجات داشته باشد، پاداش پرداختی به نجاتدهنده ماهیت خسارت مشترک دارد بنابراین با توجه به آنچه در زمینه مسوولیت بیمهگر نسبت به خسارت مشترک گفته شد، بیمهگذار از حق مراجعه به بیمهگر بدنه برخوردار است."