چکیده:
هدف از پژوهش حاضــر، تعیین عوامل تشــکیل دهنده و اثرگذار بر شــکوفایی انســان در قالب یک الگوی پارادایمی بود. به منظور نیل به این هدف ، با توجه به ویژگیهای خاص ســازه شــکوفایی، رویکرد پژوهش کیفی و روش نظریه زمینه ای به کار گرفته شد. شرکت کنندگان در پژوهش ٣٦ نفر از روانشناسان متخصص در مباحث مرتبط با شـکوفایی انسـان بودند که با اسـتفاده از پرسـشـنامه نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اســاس ســه روش کدگذاری مورد اســتفاده در نظریه زمینه ای شــامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شـــد. یافته های تحقیق نشـــان داد که ســـازه شـکوفایی از سـه مولفه اسـاسی پیشرفت .دستآورد، مشارکت اجتماعی و احساس رضایت .شادکامی تشکیل میشـود. عوامل اثرگذار بر شـکوفایی نیز شـامل غایت نگری، انگیزه شکوفایی، شرایط اجتماعی- محیطی - فرهنگی، هیجان مثبت ، روابط مثبت ، ویژگیهای شخصیتی (تجربه پذیری، مسئولیت پذیری) و شایستگی ها میباشـد. برخی از این عوامل به عنوان متغیرهای علی و برخی در نقش متغیرهای زمینه ای یا واسـطه ای ظاهر میشـوند. در صـورت ترکیب و تعامل مناسـب این عوامل شکوفایی انسان قابل تحقق خواهد بود. نتایج این پژوهش میتواند در تدوین برنامه های مداخله ای به منظور تسـهیل و تسـریع شـکوفایی افراد مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"شادکامی ب ) عوامل موثر بر شکوفایی انسان غـایت نگری، انگیزه شـــکوفایی، شـــرایط اجتماعی- محیطی- فرهنگی، هیجان مثبت ، روابط مثبت ، ویژگیهای شخصیتی (تجربه پذیری، مسئولیت پذیری)، شایستگیها مرحله کدگذاری انتخابی: ٦ مولفه نظریه (الگوی پارادایمی) شرایط علی (یک مقوله )، پدیده اصلی (یک مقوله )، زمینه (یک مقوله )، شرایط واسطه ای (سه مقوله )، راهبردها (یک مقوله )، پیامدها (سه مقوله ) قابلیت اعتماد معیـار ارزیابی نظریه در روش نظریه زمینه ای، شـــاخص قابلیت اعتماد یا تأیید توســـط افراد مورد مطالعه اسـت .
همان گونه که پیش تر هم ذکر گردید، در الگوی پارادایمی که توسط استراوس و کوربین (١٩٩٠) ارایه شــد، توجه به عناصــر شــش گانه (شــرایط علی، مقوله اصــلی، زمینه تأثیرگذار، عوامل واســـطه ای، راهبردهای مورد نظر و پیامدها) در تبیین نظریه مطرح شـــده مورد تأکید قرار گرفته اسـت ؛ بنابراین بحث و نتیجه گیری ناظر بر تشـریح الگوی پیشنهادی براساس این عناصر است که در نمودار ٢ قابل مشاهده میباشد.
در مجموع ، میتوان نتیجه گرفت که بر اساس دیدگاه روانشناسان متخصص شرکت - کننده در این تحقیق ، عوامل اثرگذار بر شکوفایی انسان عبارت از غایت نگری، انگیزه شکوفایی، شرایط اجتماعی- محیطی- فرهنگی، هیجان مثبت ، روابط مثبت ، ویژگیهای شخصیتی (تجربه پذیری، مسئولیت پذیری) و شایستگیها میباشند که در صورت ترکیب و تعامل مناسب آن ها وقوع پدیده شکوفایی (متشکل از پیشرفت ."