چکیده:
مطالعات و دیدگاه های جدید حکایت از این دارد، که نوآوری نقشی تعیین کننـده در توسـعه و پیشـرفت کشـورها بازی میکند. صاحب نظران ، عواملی را به عنوان ایجادکننده و توسعه دهندة نوآوری شناسایی نمـوده انـد کـه از ایـن میان ، بررسی نقش راهبردی دانشگاه ها و نهادهای تحقیقاتی، موضوع اصلی این پژوهش میباشـد. لـذا هـدف ایـن پژوهش شناسایی و اولویت بندی میزان نقش آفرینی دانشگاه هـا و نهادهـای علمـی و پژوهشـی در توسـعه دهنـده نوآوری است . بر اساس این اولویت بندی میتوان سیاست گذاری و برنامه این نهادها را در راستای تقویت نـوآوری در کشور تهیه و تنظیم نمود. این پژوهش کاربردی با روش کمی و پیمایشی و با استفاده از پرسشـنامه بسـته ، نظـر خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی و اجرایی را جمع آوری نموده و با به کارگیری آزمون آمـاری فریـدمن ، عوامـل گفته شده را رتبه بندی نموده است . روایی پرسشنامه از روش ترس تون و پایایی آن با اسـتفاده از مـدل کرنبـاخ بـه میزان ٠,٩٧ محاسبه شده است . پس از تجزیه و تحلیل یافتـه هـا ضـمن شناسـایی و احصـاء عوامـل ایجادکننـده و توسعه دهنده نوآوری که دانشـگاه هـا و نهادهـای تحقیقـاتی روی آن هـا نقـش قابـل تـوجهی دارنـد، ایـن عوامـل اولویت بندی و ارائه شده است . عوامل در اولویت اول شامل : نوآوری حاصل از تقلید یا توسعه آنچه دیگران انجـام میدهند (مانند ترازیابی و مهندسی معکوس )، خلق فرصت با جلو بردن مرزهای دانش و کشف و تقویت نیازهـای نهفته میباشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ١: خلاصه بررسی مقالات و پژوهش های داخلی و خارجی موضوع پژوهش نویسندگان ، سال نتیجه گیری مقاله بررسی تطبیقی جایگاه خلاقیت و نوآوری در راهبردهــای آموزشــی دانشــگاه هــای اسلامی سطح جهان حمزه خواستار و همکاران ، ١٣٩١ تاکید بر نقش مهم و حیاتی خلاقیت و نوآوری و ارائـه راهکار امکانات مورد نیـاز جهـت تقویـت نقـش دانشگاه در نظام ملـی نـوآوری از دیـدگاه استادان دانشگاه سمنان سبحانی و تجلی ، ١٣٩١ اولویت امکانات به ترتیب شـامل : اقتصـادی ، فنـاوری ، علمی ، سیاست گذاری دولت و در آخر فرهنگی تحلیــل اســتراتژی جســتجوی نــوآوری بنگــاه هــای صــنعتی ایــران در تعامــل بــا نهادهای علمی عباسی و حاجی حسینی ، 1389 بیش از نیمی از بنگاه های صـنعتی مـورد مطالعـه دارای ارتباط ضعیف با نهادهای علمـی انـد و صـرف داشـتن واحد تحقیق و توسعه ، تمایل بنگاه ها به برقراری ارتباط و همکاری با نهادهای علمی نگردیده است .
پـس از انجـام آزمون های آماری مناسب از جمله آزمون آماری فریدمن که برای این پـژوهش مناسـب تشـخیص داده شده است ، سه عامل به عنوان رتبه اول و شش عامل بـه عنـوان رتبـه دوم بـه عنـوان عوامـل ایجادکننده و توسعه دهندة نوآوری؛ که دانشگاه ها و نهادهای تحقیقاتی بیشـترین نقـش را بـر روی آن ها دارند، شناسایی و بر اساس رتبۀ متوسط ١ برای هر عامل ؛ اولویت بندی گردید و لازم اسـت در سیاست گذاری و برنامه ریزی این گونه نهادهای علمی و پژوهشی این نقش آفرینی بـرای توسـعه و تقویت نوآوری و به تبع آن رشد و شکوفایی کشور ملحوظ گردد."