Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی و آثار مجرد یا مادی بودن قوه خیال از دیدگاه ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا

نویسنده: ؛

پاییز 1385 - شماره 46 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (22 صفحه - از 119 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : تجرد خیال ،صور خیالی ،قوهء خیال ،مجرد ،قوه خیال ،خیالی ،جسمانی ،برزخی ،تجرد نفس ،مادی ،نفس حیوان ،تجرد نفس حیوان ،صدرا ،بقای نفوس ،باقی به بقای نفس ،عالم مثال ،تجرد برزخی ،عاقله ،بقای قوهء خیال ،قوهء ،جسمانیت خیال ،بقای خیال و صور ،تجرد برزخی نفس ،نفس در مقام خیال ،تجرد قوهء خیال ،بقای نفس حیوانات ،تجرد مثالی ،برزخی قوهء خیال ،قوهء عاقله ،عالم برزخ

ابن سینا همگام با مشاییان، خیال را قوه ای جسمانی می داند و به تبع، به عدم بقای خیال و صور خیالی ملتزم می شود، گر چه نشانه هایی از گرایش به تجرد خیال در بعضی از آثار سهروردی به چشم می خورد، اما وی علی رغم پیروی از شیخ الرییس در جسمانیت خیال، صور خیالی را مجرد، باقی و موجود در عالم مثال اکبر یا خیال منفصل می شمارد. در این میان، صدرالمتالهین بر خلاف فلاسفه پیشین، خیال را قوه ای مجرد - به تجرد مثالی - و باقی به بقای نفس پس از مفارقت از بدن می داند. این مقاله دلایل هر نظریه بر مدعای خود و آثار مترتب بر آن را بررسی می کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.