چکیده:
میان رشته ایهای دانشگاهی ملاکهای تعالی خـاص خـود را مـیطلبنـد. هـدف ایـن پـژوهش تعیـین ملاکهای ارزشیابی برنامه درسی میان رشته ای و اولویت بندی آن ها میباشـد. ایـن تحقیـق از نـوع کـاربردی بوده و به روش توصیفی به شرح زیر انجام شده است . ابتدا ٦٤ ملاک ارزشیابی برنامه درسـی میـان رشـته ای شناساییشده ، در قالب پرسشنامه تنظیم بین متخصصان توزیـع و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار Spss و محاسـبه ضریب آلفای کرونباخ ١٤ ملاک فاقد همسانی درونی حذف و ٥٠ ملاک باقیمانده در قالب عناصر پنج گانـه فراگیر، فراده ، فرآیند، محتوا و اهداف گروه بندی شدند. چگونگی توزیع داده ها ( نیکویی برازش ) بـا اسـتفاده آزمون خی دو در سطح خطای٥% ارزیابی و ٣٧ ملاک، به تفکیک فراده ٧، فرآیند ٤ ، فراگیـر ١٢، محتـوا ٦ و هدف ٨ ملاک تایید گردید. ملاکهای مذکور با آزمون آماری فریدمن رتبه بندی گردیدنـد. در عنصـر فـراده ملاک«ایجاد شرایط تفکر خلاق »، عنصر فراگیرملاک«قابلیت زمینه یابی»، عنصر هدف ملاک« تقویـت پیونـد بین نظریه وهدف »، عنصر فرایند ملاک شرایط تسلط فرد بر فرایند» و در عنصر محتـوا نیـز مـلاک «قابلیـت فهم دقیق مسائل » حائز بالاترین رتبه در مجموعه ملاکهای ارزشیابی هر کدام از عناصر گردیدند.
خلاصه ماشینی:
") خودآموزی و یادگیری مداوم ؛ توانایی تدوین نقشه مفهومی مباحث و مطالب ؛ توانایی حرکـت از سـطح پـایین پرورش صلاحیت های فرآیند شناختی تا بـالاترین سـطح ( اسـتدلال ، حـل مسـئله ، تفکـر انتقـادی، خلاقیـت )؛ پـرورش ارزش هـا واساسی در برنامه درسی نگرش های مرتبط با حیطه میان رشته ای؛ مهارت های پژوهشی و توانـایی طـرح سـؤال هـای مـرتبط بـا حیطـه میان رشته ای توجه به جایگاه و سهمی که هر یک از زیر جامعه ای مرتبط و ویژگی آن ها در برنامه درسـی مـی توانـد داشـته در نظر داشتن عوامل زمینه ای باشد؛ پوشش موضوع های مرتبط بـا مسـائل و مشـکلات زیـر جامعـه هـا؛ کـارورزی در رابطـه بـا مسـائل ودر برنامه درسی مشکلات و زیر جامعه ها صلاحیت حرفه ها و توانایی تلفیق نظریه با عمل ؛ توانـایی بکـار گـرفتن مهـارت در اوضـاع مختلـف توانـایی اسـتفاده از فنـاوری مهارت های عمومی اطلاعات و ارتباطات در بکار بستن دانش به عقیده بازرگان (١٣٨٩) در ارزشیابی برنامه درسی میـان رشـته ای «مصـوب » موضـوعات عمـده مـورد ارزشیابی عبارتند از؛ میزان تأمین نیازهای فردی و اجتماعی توسط هدف های برنامـه درسـی و قابلیـت هـای پیش بینیشده برای دانش آموختگان ؛ میزان درهم تنیدگی محتوای برنامه درسی؛ میزان تسـهیل تحقـق اهـداف ١٠٧ / آموزشی توسط دروندادهای پیش بینیشده ، راهبردهـا و فرآینـدهای یـاددهی- یـادگیری برنامـه ریـزیشـده (بازرگان ، ١٣٨٩: ٢٧٩)."