چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ویژگی های شغلی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی بود. نمونه آماری پژوهش کلیه معلمان تربیت بدنی مقاطع راهنمایی و متوسطه خراسان شمالی(301 نفر) بودند که برابر با جامعه آماری درنظر گرفته شد. از پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات شخصی و ویژگی های شغلی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی (SES) با ثبات درونی 81/0 و پرسشنامه خودکارآمدی معلمان تربیت-بدنی جفری جی مارتین (2003) با ثبات درونی 83/0 استفاده شد. داده های پژوهش با آزمون های کالموگراف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و خی دو در سطح معنی داری 05/0≤ P تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ویژگی های شخصی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و تجارب ورزشی(بخشی از ویژگی های شغلی) با خودکارآمدی معلمان رابطه معنی داری وجود ندارد، ولی بین دوره های آموزشی (12/.=r) و رشته تحصیلی(007/.=r) با خودکارآمدی آن ها رابطه مثبت ومعنی داری مشاهده شد. ضمنا بین سطح تحصیلات با خودکارآمدی رابطه منفی و معنی-داری(122/.-=r) وجود داشت. بنابراین برای حفظ و افزایش خودکارآمدی معلمان، ارتقا ویژگی های شغلی و تناسب وظایف کاری با سطح تحصیلات ضروری به نظر می رسد.
The aim of this study was to examine the relationship between job competencies and socioeconomic status with self-efficacy of physical educators. Statistic sample included all physical education teachers in guidance and high schools in North Khorasan province (N=301) who equaled the statistical population. A researcher-made questionnaire of personal characteristics، job competencies and socioeconomic status (SES) with internal reliability of 0.81 and the Jeffrey J. Martin’s self-efficacy questionnaire (2003) with the internal reliability of 0.83 were used to collect data. Kolmogorov-Smirnov test، Pearson، Spearman correlation coefficients and chi² test were used to analyze data at p≤0.05. Results showed no significant relationship between personal characteristics، socioeconomic status and sport experiences (a part of job competencies) with self-efficacy of teachers while there was a positive significant relationship between educational courses (r=-0.12) and field of study (r=-0.007) with self-efficacy. Also، there was a negative significant relationship between educational level and self-efficacy (r=-0.122). Thus، it seems necessary to improve job competencies and the proportion of job responsibilities to educational level in order to maintain and increase self-efficacy in physical educators.