چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی میزان رضایتمندی مشتریان باشگاه های بدنسازی شهر اهواز بود. روش تحقیق پیمایشی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری مشتریان زن و مرد باشگاه های بدنسازی شهر اهواز در سال 1390 بودند (950=N ). با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری در دسترس، حجم نمونه آماری تعیین شد (273=n ). ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی مشتری حاوی 61 سوال که در 5 حیطه تنظیم شد. روایی سازه پرسشنامه به روش تحلیل عاملی (90/0) و پایایی به روش آلفای کرونباخ (96/0) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون دو جمله ای و یومن ویتنی) و آزمون فرضیه ها در سطح معنی داری (05/0=α) انجام شد. یافته ها نشان داد به طور کلی مشتریان از باشگاه های بدنسازی شهر اهواز رضایت دارند (99/3M=). هم چنین بین میزان رضایت مشتریان زن و مرد در حیطه های روابط اجتماعی، سلامت جسمانی- روانی، کیفیت خدمات کارکنان و برنامه های تمرینی تفاوت معنی دار وجود نداشت، اما بین میزان رضایت از تجهیزات و محیط فیزیکی سالن ها تفاوت معنی دار مشاهده شد و مردان نسبت به زنان رضایتمندی بیشتری داشتند. با توجه به نتایج تحقیق توصیه می شود باشگاه های بدتسازی علاوه بر توجه به نیاز ها و رشته های ورزشی مورد علاقه مشتریان به خصوص بانوان، کیفیت خدمات ارائه شده و رعایت استانداردها در تجهیرات و امکانات باشگاه را مد نظر قرار دهند.
The aim of this research was to identify customers' satisfaction from Ahwaz fitness clubs. This research was survey which was conducted by field method. The statistical population consisted of male and female customers of fitness clubs in Ahwaz in 2011 (N=950). Using the Kerjesy and Morgan’s table and convenience sampling method، the statistical sample was determined (n=273). A researcher-made customer satisfaction questionnaire containing 61 questions in 5 sections was used to collect data. Construct validity of the questionnaire was calculated via factor analysis (0.90)، and reliability was estimated as 0.96 using Cronbach’s alpha method. For data analysis، descriptive and inferential statistics (binominal test، Mann- Whitney test) were employed and the significance level for testing hypotheses was determined (α=0.05). The findings showed that the customers were generally satisfied with the physical fitness clubs of Ahwaz (M=3.99). Although there was no significant difference in the amount of satisfaction between male and female customers regarding social relationships، physical-mental health، the quality of staff services and exercise programs، there was a significant difference in the satisfaction from equipment and physical environment of fitness clubs between male and female customers، that is to say men had
higher satisfaction than women. Considering the results of this research، it is recommended that fitness clubs pay more attention to quality of services and standards of their equipment and facilities in addition to customers’ needs and favorite sport fields especially for females.