چکیده:
زمینه: مقوله پاسخگویی سازمانی به عنوان یکی از موضوعات مطرح در سازمان های امروزی، توجهات بسیاری را به خود جلب نموده و واکاوی این مفهوم، نیازمند شناسایی و تحت کنترل درآوردن عوامل درون و برون سازمانی بی شماری است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین اخلاق حرفه ای، مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی سازمانی در میان کارکنان شرکت توزیع برق ارومیه انجام شد.
روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان سازمان توزیع برق شهرستان ارومیه بودند (113 نفر) که با استفاده از روش سرشماری کامل، تمامی آنها برای پاسخگویی به پرسشنامه ها انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها سه پرسشنامه «اخلاق حرفه ای»؛ «مسئولیت اجتماعی» و «پاسخگویی سازمانی» بودند که روایی و پایایی آن ها به ترتیب با تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب آلفای کرونباخ، بررسی و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که؛ بین اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی و همچنین، بین مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. در ادامـه، یافته ها حاکی از آن بود که؛ با میانجی گـــــری مسئولیت، اخلاق رابطـه غیرمستقیم و مثبت با پاسخگویی کارکنان دارد، اما رابطه مستقیم و مثبت بین اخلاق حرفه ای و پاسخگویی مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، سازمان ها با افزایش توجه به مباحث اخلاقی که ارتقای مسئولیت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، گامی در ایجاد، حفظ و بهبود پاسخگویی سازمانی خواهند برداشت.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه روابط بین اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی با پاسخگویی سازمانی کارکنان بود.
با توجه به مقادیر محاسبه شده آلفای کرونباخ برای پرسشنامهها (جدول 1) که برای اخلاق حرفهای (79/0)، مسئولیت اجتماعی (70/0) و پاسخگویی (70/0) محاسبه شده است، میتوان ادعا نمود که پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش از پایایی لازم برخوردارند.
احساس اخلاق حرفهای دارای رابطه مستقیم، مثبت و معنیدار با مسئولیت اجتماعی است با ضریب 59/0.
بنابراین نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه بین اخلاق حرفهای و پاسخگویی در مدل تائید میشود.
نتایج پژوهش حاضر، حاکی از این بود که بین مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی نیز رابطه خطی مستقیم وجود دارد که این نتیجه در تأیید پژوهش مشابه در این مورد است(10).
نتایج پژوهش حاضر، حاکی از این بود که اخلاق حرفهای به واسطه مسئولیت اجتماعی با پاسخگویی رابطه دارد.
چرا که این محققان نیز عنوان کردند که بین پاسخگویی سازمانی، اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی رابطه وجود دارد.
در ادامه با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاداتی به منظور رعایت اخلاقیات، ارتقای مسئولیت اجتماعی و افزایش پاسخگویی سازمانی ارائه شده است: - مدیران سازمان با ارائه تمهیداتی در سازمان، افرادی را در سازمان استخدام کنند که مقید به اصول اخلاقی مورد تأیید سازمان و جامعه باشند.
نتیجهگیری یافتههای این پژوهش نشان داد که؛ اخلاق حرفهای و توجه به اخلاقیات در سازمان میتواند افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی و پاسخگویی سازمانی را به دنبال داشته باشد که این امر، اهمیت توجه به مباحث اخلاقی را در سازمان گوشزد میکند.