چکیده:
زمینه: حساسیت اخلاقی عنصر بسیار مهم در حرفه تدریس و به دنبال تربیت دانش آموزان در ابعاد اخلاقی و شناختی است. با توجه به اهمیت کاربرد حساسیت اخلاقی در تدریس، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه تجربی بین حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی معلمان به منظور تهیه و برازش مدلی برای برای تبیین رابطه بین این دو متغیر بود.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان(زن و مرد) مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر کامیاران در سال 1392 ( به تعداد 628 نفر) تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 242 نفر که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، یک پرسشنامه در دو مقیاس حساسیت اخلاقی و مقیاس تدریس مراقبتی بود. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری تحلیل گردید.
یافته ها: در بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس ها، تمامی ابعاد حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی مورد تایید قرار گرفت. همچنین، درک روابط بین این متغیر ها نشان داد که؛ در میان چهار بعد حساسیت اخلاقی، بعد مراقبت از راه ارتباط با دیگران رابطه معناداری با تدریس مراقبتی نداشت. بنابراین، از مدل حذف شده و سه بعد پذیرفتن دیدگاه دیگران، درک مسایل اخلاقی و شناسایی عواقب عمل و انتخاب، با ابعاد تدریس مراقبتی رابطه معناداری داشته اند.
نتیجه گیری: حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی از ابعاد اساسی و لازم برای توسعه کفایت های اخلاقی معلمان می باشد. در این راستا، مربیان و محققان تربیت معلم می توانند دانش نظری و تجربی را در زمینه مبانی اخلاقی تدریس گسترش دهند.
خلاصه ماشینی:
با تکیه بر چنین تحقیقهایی، هدف اصلی در مطالعه حاضر بررسی رابطه حساسیت اخلاقی معلمان و تدریس مراقبتی آنها به قصد تهیه و برازش مدلی برای تبیین رابطه بین این متغیرها میباشد.
به تصویر صفحه مراجعه شود در نهایت مدل مناسب برای حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی مورد تأیید قرار گرفت؛ بنابراین، برای بررسی روابط بین متعیرهای مورد مطالعه از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
در این پژوهش ابتدا ابعاد حساسیت اخلاقی( مراقبت از راه ارتباط با دیگران، پذیرفتن دیدگاههای دیگران، درک مسایل اخلاقی، شناسایی عواقب عمل و انتخاب) را به عنوان متغیرهای مستقل و ابعاد تدریس مراقبتی ( پرورش شخصیت دانشآموزان، سوگیری آموزشی، آگاهی از خصوصیتهای دانشآموزان و آموزش سختگیرانه) را به عنوان متغیرهای وابسته وارد شد.
بنا به این که در میان کنشگران آموزشی، معلمان در سراسر تعاملهای کلاسی با دانش آموزان ارتباط مستقیمی دارند، تأثیرگذاری آنها بیشتر از دیگر کنشگران است، و همچنین تحقیقی دیگر نشان داد که؛ حساسیت اخلاقی عامل موثر بر تدریس مراقبتی است (32).
در نتایج تحلیل عاملی تأییدی این تحقیق نیز این چهار عوامل مورد تأیید قرار گرفت؛ که نشان میدهد مقیاس حساسیت اخلاقی بر مبنای زمینه اجتماعی و فرهنگی طراحی شده است.
نتیجهگیری هدف این مقاله تدوین مدلی برای بررسی رابطه حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی بوده است که در نهایت نتایج نشان داد: سه بعد از حساسیت اخلاقی، پذیرفتن دیدگاه دیگران، درک مسایل اخلاقی و شناسایی عواقب عمل و انتخاب رابطه معناداری با تدریس مراقبتی داشته است و بعد مراقبت از راه ارتباط با دیگران رابطه معناداری نداشته و از مدل حذف شد.