چکیده:
یادداشتبرداری، فرایندی است که هنگام مطالعه و قبل از نگارش علمی در طراحی مطلوب
نوشتهها و همچنین جهتگیری منظم پیام(نتیجهگیری)، مؤثر است. ایجاد درخت حافظه، که خود نوعی
یادداشتبرداری مصور بهشمار میرود، مقولهای قابل تأمل در این مقاله است. علاوه بر این در
تکمیل کار تحقیقی، توجه به روشهای علمی ارجاع و مآخذدهی از جمله موارد ضروری کارهای
تحقیقی دانشجویان و پژوهشگران است.
خلاصه ماشینی:
"در این روش نیز پاسخ به برخی سؤالات مهم، اجتنابناپذیر است: ـ نویسنده اثر، مقدمه را چگونه شروع کرده است؟ ـ آیا نویسنده هدف خود را درست بیان کرده است؟ ـ چه نظری در مورد مطالب نویسنده دارید؟ ـ آیا میتوانید نظریات اصلی مقاله یا کتاب را استخراج کنید؟ ـ آیا نویسنده توانسته است مطالبی را که مرتبط با سابقه ذهنی شماست، جمعبندی کند؟ ـ آیا شما بخشهای مختلف متن را تشخیص میدهید و ارتباط آنها را با یکدیگر میشناسید؟ ـ نویسنده از چه شواهد و دلایلی برای استناد مطلب استفاده کرده است؟ ـ آیا بحث نویسنده بر روش خاصی مبتنی است؟ ـ آیا بحث نویسنده منطقی به نظر میرسد؟ ـ آیا شما با موضوعاتی که نویسنده در استناد به مطلب آورده است، آشنایی دارید؟ ـ آیا نتیجه بحث از آنچه گفته شده است مشخص میشود و یا اینکه برخی مطالب جدید در آن وجود دارد؟ تمرین 1: سعی کنید استراتژیهای مختلف مطالعه را پیدا کنید.
به هر حال شما به عنوان خواننده به روشهای زیر، که نویسنده اثر در متن خود آورده است، توجه کنید: ـ اگر نویسنده از نقل قول استفاده کرده، چرا و تا چه حد توانسته است در تکمیل متن موفق باشد؟ ـ اگر از جدول یا تصویر استفاده کرده، تا چه حد توانسته است آنها را به یکدیگر مربوط کند؛ به عبارت دیگر استفاده از جدول و تصویر تا چه حد ضرورت داشته است تا خواننده مطلب را بهتر درک کند؟ ـ نویسندههای مختلف، منابع یا یادداشتها را چگونه ارجاع دادهاند؟ یکی از دشوارترین مراحل نگارش علمی، اتصال قسمتهای مختلف نوشته است بطوری که نوشتن با گفتن شما متناسب باشد."