Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ و ارتباطات سازمانی و نقش آن در تحول سازمانی

نویسنده:

(36 صفحه - از 77 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات ،سازمان ،فرهنگ ،فرهنگ و ارتباطات سازمان ،تحول سازمانی ،ارتباطات سازمانی و نقش ،فرهنگ سازمانی ،بصیرت ،کارکردی ،مدیریت ،سیستم ،تغییر ،ساختاری ،مفهوم ،اجتماعی ،چشم‌انداز ،واقعیت ،رفتار ،پیام ،بصیرت و چشم‌انداز ،کار ،فرایند ،بصیرت و چشم‌انداز سازمان ،جنبه کارکردی ارتباطات ،ساختار سازمان ،نقش ،نقش ارتباطات در تحول سازمانی ،تغییر و تحولات سازمانی ،معانی ،باورها

فرهنگ سازمانی را به گونه‌های متعدد اما با مفهومی نسبتا یکسان تعریف کرده‌اند. از سویی فرهنگ را به عنوان زمینه و بستری می‌دانند که ایجاد هر نوع تغییر و دگرگونی در ساز و کارها، رفتارها، فعالیتها و کارکردهای سازمانی را در پی دارد. بنابر این از این جهت فرهنگ می‌تواند ابزاری منحصر به فرد و کارساز در دست مدیران و رهبران سازمانی به منظور هر نوع مدیریت فرهنگی و انجام تغییر و تحولات سازمانی به کار گرفته شود. بی‌تردید توسعه و تحول جهان کنونی مرهون توسعه و تکامل مهندسی ارتباطات است. این مفهوم بدین معناست که اگر ما بخواهیم به توسعه و تحول سازمانی دست بزنیم باید در بعد معنایی نسبت به معنا، مفهوم، ایده، استراتژی، بصیرت و چشم‌انداز سازمان خود بازنگری کنیم و بصیرت و چشم‌اندازی متناسب با وضعیت کنونی را در سازمان خود پدید آوریم. در بعد ساختاری نیز تغییرات بنیادی متناسب با مفهوم و ایده جدید به وجود آوریم به‌گونه‌ای که مدیران عالی با حلقه میانی و بدنه عملیاتی هم‌ذهن شوند و گرفتار سلسله مراتب خشک بوروکراتیک حاکم بر سازمان نشوند.

خلاصه ماشینی:

"2ـ جنبه ساختاری به ساز و کار و یا سیستمهای متشابه و یا نامتشابهی اشاره دارد که از طریق آن فرستنده پیام، منظور و مقصود خود را به گیرنده پیام منتقل می‌کند، در حالی که جنبه معنایی به همان مفهوم و معنا و اندیشه و مقصودی اشاره دارد که در قالب پیام و به صورت کدگذاری شده از طریق سیستمهای به هم مرتبط شده انتقال داده می‌شود و جنبه کارکردی به این مطلب اشاره دارد که چقدر معنا و مفهوم مورد نظر فرستنده پیام توسط گیرنده پیام دریافت شده است و او رفتار خود را متناسب با خواست فرستنده پیام، شکل می‌دهد. سازمان و محتوای فرهنگی به دلیل سوابق تاریخی متفاوت، تفاوتهای ملی در فرهنگها وجود دارد و این تفاوتها بسیار مهم، و باعث وجود معانی و دیدگاه‌های متفاوتی از زندگی، سبکها و فلسفه‌های سازمانی و مدیریتی شده است؛ به عنوان مثال مفهوم «کار» و «روابط کارکنان» در سازمان در فرهنگ ژاپنی از فرهنگهای دیگر بسیار متفاوت است؛ مثلا فرهنگ ژاپنی در موارد زیر ریشه دارد: 1ـ سختکوشی و روحیه تلاشگری مردم ژاپن، در واقع به علت کار در مزارع برنج، روحیه سختکوشی و تلاشگری در مردم این کشور نهادینه شده است. ) این موضوع را روشن می‌سازد که چگونه زندگی در هر فرهنگ به نرمی و آهستگی چنان در روحیات افراد رسوخ می‌کند که گویی افراد طبق کدهای نانوشته عمل می‌کنند؛ به عبارتی می‌توان گفت ماهیت فرهنگ در هنجارهای اجتماعی و آداب و رسوم قابل تشخیص است و اگر افراد با این قواعد رفتاری سازگار باشند در ساختن «واقعیت اجتماعی» مناسب موفق خواهند بود؛ به طور مثال هنگامی که فردی از کشوری و یا سازمانی دیدن می‌کند به او توصیه و تجویز می‌شود که هنجارهای آن سازمان و ملت را فرا گیرد تا بومی قلمداد شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.