Skip to main content
فهرست مقالات

مکانیزمها و الگوهای تغییر و تحول و مدیریت فرهنگ سازمانی

نویسنده:

(22 صفحه - از 167 تا 188)

کلید واژه های ماشینی : فرهنگ، ارتباطات، مدیران، مدیریت، فرهنگ سازمانی، سازمانی، تغییر، مدیریت فرهنگ سازمانی، کارکنان، روشهای تغییر و پرورش فرهنگ

قانون تغییر و تحول (change) سنت همه‌جا جاری در همه زمانهاست. هیچ چیز و هیچ پدیده را گریزی از تغییر و تحول ممکن نیست جز ذات تغییرناپذیر متعال. در این نوشتار، فرهنگ، شکل‌دهنده رفتار جامعه دانسته و بیان شده است که شاین فرهنگ سازمانی را الگوی مفروضات اساسی می‌داند که گروهی معین آن را ابداع و کشف می‌کند یا ارائه می‌دهد تا بیاموزد که از عهده مسایل انطباق خارجی و یکپارچگی برآید. سپس رابطه بین فرهنگ، ارتباطات و تغییر بازگو شده و آنگاه شیوه‌های رهبری فرهنگی و استراتژیهای تغییر فرهنگی مورد بحث قرار گرفته است. پس از بحث درباره مدلهای تغییر به تبیین مراحل رشد سازمان و روشهای تغییر فرهنگ پرداخته شده است. در بخش آخر، مدیریت فرهنگ سازمانی و فرایند آن در قالب یک نمودار ترسیم شده و سپس روشهای تغییر و پرورش فرهنگ سازمانی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و با تبیین الگوی مدیریت فرهنگ و مراحل آن و شیوه تثبیت فرهنگ سازمان و ذکر راهنماییهایی برای مدیریت در زمینه فرهنگ بحث به پایان رسیده و نتیجه‌گیری به عمل آمده است.

خلاصه ماشینی:

"(3) برای همسویی اهداف اصلی سازمان با باورهای کارکنان و جلب تمایل قلبی آنان باید فرهنگ آن سازمان را شناخت؛ با مدلهای تغییر آشنا بود؛ به مدیران به عنوان رهبران تغییر فرهنگی نگریست؛ روشهای تغییر فرهنگ را با توجه به مراحل رشد سازمان به‌کار گرفت؛ با فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی و چگونگی تثبیت فرهنگ سازمان آشنا بود و مهمتر اینکه با استفاده از این دانسته‌ها در عمل بدرستی از آنها استفاده کرد. 2ـ تعریف تغییر: تغییر در خط‌مشی، ساختار، نگرشها، روشها، برنامه‌ها یا ترکیبی از اینها 3ـ تحلیل ـ خود (self-analysis): شما چه رابطه‌ای با تغییر دارید و چه نیازها/برانگیزاننده‌هایی پشت (حامی) کوششهای شماست؟ 4ـ تحلیل فرهنگی (cultural analysis): محیط فعلی چگونه است که این تغییر را الزام‌آور می‌سازد و چرا سازمان یا جامعه (یا فرد) از این نوآوری سود می‌برد؟ 5ـ منابع موجودی (gnventory resources): کدام منابع انسانی و مادی وجود دارد که باید برای تغییر پرورش یابد و یا تجهیز و کانالیزه شود؟ 6ـ تشخیص نیروهای جلوبرنده/مانع (diagnosis of driving/resisting (forces: نقاط قوت و ضعف انسانی و غیرانسانی که این تغییر را جلو می‌برد یا در مقابل آن مقاومت می‌کند، کدام است؟ 7ـ فراهم کردن مورد (prepar the case): چرا این تغییر باید ایجاد شود و مبنای عقلانی آن چیست؟ آیا بررسی، تحقیق و توسعه موردی برای سرمایه‌گذاریهای مالی و انسانی در این تغییر باید انجام شود؟ 8ـ ارتباطات موردی (communicate the case): برای ایجاد آمادگی تغییر از طریق سیستم ارتباطات باز و بحث درباره تغییر پیشنهادی در ابتدا چه کارهایی باید انجام شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.