Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت تعارض مدل SALAM (سلام)

نویسنده: ؛

فروردین 1379 - شماره 33 (14 صفحه - از 81 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : مدیریت تعارض ،تعارض غیرکارکردی ،نصیحت ،مزمن ،غیرکارکردی ،تعارض کارکردی و تصادفی ،تصادفی ،تفاوت در ادراکات ،تعارض جزء ماهیت ،دیدی مثبت به تعارض ،تعارض مزمن ،وابستگی درونی فعالیتها ،تفاوت در اهداف ،پرهیز از تعارض ،موقعیت گروه ،طرفین تعارض ،علل تعارض ،تعارض تصادفی ،مدیریت کنیم ،بایدها و نبایدهای تعارض ،ماهیت فعال شورا ،حل تعارض ،ممکن ،درونی فعالیتها ،فعالیتهای گروه ،زمانی شروع می‌شود ،فعال شورا ،افراد و گروه‌ها ،اجازه دهید ،کار می‌برم

هیچ گروهی از افراد بدون تعارض نیست و تعارض جزء ماهیت هستی جوامع انسانی است. چون تعارض می‌تواند برای سلامت اجتماع ما مفید باشد باید با دیدی مثبت به تعارض نگاه کنیم، اگر بتوانیم تعارض را مدیریت کنیم، بیشتر می‌توانیم از آن بهره‌مند گردیم. تعارض می‌تواند کارکردی یا غیرکارکردی و تصادفی یا مزمن (طولانی) باشد. در کل تعارض غیرکارکردی و مزمن نامطلوب و تعارض کارکردی و تصادفی مطلوب است. در این مقاله با بهره‌گیری از شواهد تاریخی، انواع تعارض مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده در ادامه مقاله به ذکر علل تعارض می‌پردازد و برای آن سه دلیل عمده برمی‌شمارد: 1ـ تفاوت در اهداف 2ـ وابستگی درونی فعالیتها و 3ـ ادراکات که خود به ادراکات مختلف از موقعیت گروه و تفاوت در ادراکات زمان تقسیم می‌شود. در بخش بعدی مقاله با بایدها و نبایدهای تعارض آشنا می‌شویم و سپس مدل سلام (S-A-L-A-M) که مخفف حروف انگلیسی مطابق واژه‌های اسلامی است، توضیح داده می‌شود. در بخش پایانی مقاله فرمول "S-N-T" مطرح می‌شود که به عنوان راه‌هایی برای کارکردی و تصادفی کردن تعارض و پرهیز از تعارض غیرکارکردی و مزمن پیشنهاد می‌شود. این فرمول نماینده و نمایانگر کلمات «شورا»، «نصیحت» و «تعاون» است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.