Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین وجه تسمیه علم دینی

نویسنده: ؛

مهر 1379 - شماره 35 (40 صفحه - از 37 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : علم دینی ،دینی ،ابطال ،وجه تسمیه علم دینی ،گزاره‌های دینی ،سخن گفتن از علم ،گفتن از علم دینی ،پیشرفت علم ،نظریه‌های علمی ،مذکور ،سخن گفت ،هدایت انسان ،علم دینی سخن ،عقل و دین ،آموزه‌های دینی ،ابطال تجربی ،نظریه‌ها و الگوهای علمی ،الگوی علمی ،دیدگاه دین ،درهم‌تنیدگی علم و ارزش ،معرفت دینی ،درهم‌تنیدگی مشاهده و نظریه ،تصویری از دین ،متون دینی ،نظامهای علمی ،علم خدا ،فرضیه‌های کمکی ،ابطال نظریه‌ها ،سخن می‌گوید ،تصویری از علم

سابقه بحث از تعریف «علم دینی» را به اختصار می‌توان در سه دیدگاه تاریخی دسته‌بندی کرد (هر چند دیدگاه‌های دیگری نیز ممکن است موجود باشد). در یک دیدگاه دین و گزاره‌های دینی با محک تجربه، آزمون و یا حداقل تأیید می‌شود. در دیدگاه دوم: علم به عنوان مجموعه گزاره‌های توصیفی ناظر به واقع و دین به عنوان مجموعه گزاره‌های ناظر به هدایت و سعادت انسان تعریف و آن دو از هم مستقل و منفک شمرده می‌شود لذا علم دینی نیز وجه تسمیه‌ای نمی‌یابد و در دیدگاه سوم با ایجاد مجموعه‌ای التقاطی از علم و دین و چشمپوشی از تفاوتهای این دو نظام، موجودی ناهمگن ساخته می‌شود. در این مقاله مؤلف با ارائه تصویری از علم و ویژگیهای علم‌شناسی مابعد اثباتگرا و تصویری از دین و مفاهیم وابسته به ساختن مفهومی منسجم از علم دینی می‌پردازد تا وجه تسمیه و معقول بودن «علم دینی» را توجیه کند و بر آن است تا اگر نظریه‌های علمی، پیش‌فرضهای خود را از گزاره‌های دینی اخذ کنند دینی شمرده می‌شود؛ هر چند علمی‌بودن آنها در نهایت با محک تجربه آشکار می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.