Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی انسانشناسانه در جامعه شناسی دورکیم

نویسنده: ؛

مهر 1379 - شماره 35 (36 صفحه - از 77 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : دورکیم ،جامعه‌شناس ،پدیده‌های اجتماعی ،تحولات اجتماعی ،انسان در تحولات اجتماعی ،اندیشه دورکیم ،تبیین پدیده‌های اجتماعی ،حاکم بر اندیشه دورکیم ،فطرت انسانی ،سرشت درونی انسان ،سرشت انسان ،وقایع اجتماعی ،موضع دورکیم ،سرشت درونی ،انسانشناسانه حاکم بر اندیشه ،نهادهای اجتماعی ،سرشت انسانی ،دورکیم در برابر فطرت ،تأثیر انسان در تحولات ،فطرت در تبیین ،فطرت در اندیشه ،وجود فطرت ،شناخت فطرت ،تحلیلهای اجتماعی دورکیم ،فطرت و سرشت ،فرهنگ اسلامی ،اجتماعی دورکیم ،جامعه‌شناسی علمی ،جامعه‌شناس به تغییر وقایع ،مکاتب علمی

یکی از راه‌های ارزیابی مکاتب علمی، بررسی مبادی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و انسانشناختی آن مکتب است. مکتبی که در این مبادی با مبانی فکری و فرهنگی و دینی ما اختلاف اساسی داشته باشد، یقینا نمی‌تواند در کلیت خود مورد پذیرش ما قرار گیرد. آشنایی با این مبادی علاوه بر یاری رساندن ما برای گزینش مکاتب علمی غرب این اثر را خواهد داشت که راه نقد علمی و روشمند چنان مکاتبی را بر ما هموار می‌سازد و ما را در رسیدن به الگویی مطلوبتر یاری می‌کند. در این مقاله موضع انسانشناسانه حاکم بر اندیشه دورکیم، که یکی از بنیانگذاران جامعه‌شناسی است، بررسی می‌شود. این مقاله در پاسخ به سه موضوع اساسی در زمینه انسانشناسی تنظیم شده است: «فطرت آدمی»، «جبر و اختیار انسان» و «تأثیر انسان در تحولات اجتماعی». نتیجه نهایی این مقاله این است که انسانشناسی مبتنی بر مبادی تجربه‌گرایی نمی‌تواند با فرهنگ اسلامی ما وحدت پیدا کند و از همین روی مکتبی که بر پایه چنین تصوری از انسان استوار باشد، نمی‌تواند در تحلیل مسایل اجتماعی به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.