Skip to main content
فهرست مقالات

راهی به سوی شناخت چالشهای استراتژی

مترجم: ؛

دی 1379 - شماره 36 (20 صفحه - از 75 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : پردازش استراتژی ،مقصود ،فرایند پردازش استراتژی ،استراتژیستها ،استراتژیک ،برنامه‌ریزی استراتژیک ،ذی‌نفعان ،فرایندهای برنامه‌ریزی ،توسعه استراتژی ،ذی‌نفعان در استراتژی ،مشکل استراتژی ،رقیبان ،تدوین استراتژی ،فرایند پردازش ،توسعه و پردازش استراتژی ،مقصود هم توجه ،فرایندهای برنامه‌ریزی استراتژیک ،تعریف مقصود ،ارزشهای سهامداران ،نسبت به رقیبان ،کانون توجه ،ارزش ذی‌نفعان ،توسعه بینش ،پیشروی به‌سوی استراتژی ،تبیین بینش ،توسعه و پردازش ،کشف بینش ،بینشهای جدید ،قالب استراتژی ،مقصود و بینش

مشکل استراتژی چیست به عبارت دیگر روشی که برای پردازش استراتژی به‌کار می‌بریم چه مشکلی دارد که باعث شده است مدیران از برنامه‌ریزی استراتژیک در طول دو دهه گذشته احساس رضایت نکنند؟ نخست اینکه ما از اهداف، نابجا استفاده می‌کنیم. دوم، فرایندها ما را گیج کرده‌اند. سوم، انتظار ما این است که فرایندهای برنامه‌ریزی به استراتژیهای نوین و اصلاحی منجر شود. این فرایندها برای پردازش استراتژی مفید پاسخ مناسبی نیست. فرایند پردازش استراتژی موفق بیشتر بی‌ترتیب و نظم، تجربی و غیرتکراری است و از پایین به بالا جهت داده می‌شود و مستلزم بینش است. بیشتر بینشهایی که برای تدوین استراتژی مهم است در ذهن مدیران عملیاتی قرار دارد و بینشهای فردا از تجربه‌های عملی امروز سرچشمه می‌گیرد. استراتژیستها هنگام بحث درباره چگونگی تبیین بینش با سه مکتب عمل‌گرایی، آینده‌گرایی و رفتارگرایی و فرهنگ روبه‌رو هستند و بسته به گرایش خود، یکی از آنها را مبنای تبیین بینش خود قرار می‌دهند. استراتژیستها علاوه بر بینش باید به مقصود هم توجه داشته باشند. در ترسیم مقصود، ارزشها نقش اساسی دارد. هرچه حوزه سازمان وسیعتر شود، شکل‌بندی مقصود دشوارتر می‌شود. بهترین مقصود، آنهایی است که ثبات جهت درازمدت را ارائه کند. تعریف مقصود، کشف بینش و ترکیب این دو در قالب استراتژی کار آسانی نیست. با تعریف این دو، مدیران برای پیشروی به سوی استراتژی برنده‌ای که آنان همه برای رسیدن به آن در تلاشند، شانس بهتری خواهند داشت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.