Skip to main content
فهرست مقالات

ابر رهبری: فراتر از اسطوره رهبری قهرمانی

مترجم:

(39 صفحه - از 123 تا 161)

کلید واژه های ماشینی : کارکنان، ابر رهبر، خودرهبری، پاداشهای، مدیر، مدیریت، تمرکز، سازمانی، زیردستان، کار

در این مقاله عمده توجه ما به نوع جدیدی از رهبری است که ابررهبری نام دارد. این نوع رهبری به منظور تسهیل بروز نیروی خود رهبری موجود در هر فرد است که این امر به معنی هدایت دیگران به رهبری خودشان است. در این نوع رهبری، توجه و تمرکز بر پیروان است. با این حال در این مقاله دیدهای دیگری هم از رهبری مطرح شده که عبارت است از: (1) دید دیکتاتور که در آن به رهبر توجه می‌شود و قدرت رهبر ناشی از موقعیت وی در سازمان است و زیردستان فقط پیروی می‌کنند. (2) دید انسان سوداگر که در آن به نوعی رویکرد تبادل منطقی توجه می‌شود (یعنی تبادل پاداش در برابر کار انجام‌شده). 3ـ دید رهبری بصیر که در آن تمرکز بر توانایی رهبر در ایجاد آرمانهایی بس پرشور و جذاب است.

خلاصه ماشینی:

"جدول شماره «1» چهار نوع رهبر نوع‌رهبر فرمانروای مستبد انسان سوداگر قهرمان بصیر ابر رهبر کانون‌توجه فرمان پاداش آمال یا بصیرت رهبری خویشتن نوع قدرت منصب/اختیار پاداش رابطه‌ای/بصیرتی مشترک منبع خرد و هدایت رهبر رهبر رهبر رهبر عمدتاپیروان(خود ـ رهبران)وبعدرهبران واکنش پیروان پیروی از روی ترس پیروی‌به دلیل‌پاداش تعهدپرشوربه جهت‌بصیرت‌رهبر تعهدبه‌جهت‌حس مالکیت‌به‌کار رفتارمعمول‌رهبر هدایت/دستور ایجادتعاملی اهداف انتقال‌بصیرت‌رهبر به زیردستان تبدیل‌شدن‌به خودرهبر مؤثر هدفهای‌دیکته‌شده پاداش‌شخصی تأکیدبرارزشهای‌رهبر الگوسازی‌خودرهبری ایجاد هراس پاداشهای اقتضایی‌مالی هشدار و پند ایجاد الگوهای مثبت فکری توبیخ توبیخ اقتضایی تحریک‌بابصیرت ایجادخودرهبری‌ازطریق پاداش‌وتوبیخ‌سازنده ایجادگروه‌های‌خودرهبر تسهیل‌فرهنگ‌خودرهبری هفت گام به سوی ابررهبری عمده تلاش ابر رهبر این است که پیروان را به سمت کشف نیروهای بالقوه درونی خودشان هدایت کند. اگر هدف ابر رهبر، رهبری دیگران به خودرهبری است، آموزش کارکنان برای اینکه چطور به خود پاداش دهند و در کار خود پاداشهای طبیعی بسازند، بخش ضروری تلاش برای رسیدن به این هدف است. تمرکز اصلی باید این باشد که با اشتباه به عنوان فرصتی برای یادگیری برخورد کنیم؛ به‌رغم اینکه شخص مرتکب اشتباه شده است، تصدیق محض خود را نسبت به او نشان دهیم و به یاد داشته باشیم که فرصت اشتباه کردن چه عنصر مهمی در پیشرفت خود ما به عنوان ابر رهبر بوده است. از همه بالاتر، این بدان معنی نیست که ما برای ترغیب پیروان به گردن نهادن و رسیدن به آرزوی رهبر به رهبران به اصطلاح پرجاذبه یا تحول‌آفرین بیشتری نیاز داریم، بلکه در عوض خود آرزو باید بیانگر منابع عظیمی باشد که در تک تک کارکنان وجود دارد و از آنها استفاده کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.