چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر عوامل فردی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این تحقیق، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. دادههای این تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانشجویان تربیتبدنی کل کشور بود. براساس مناطق جغرافیایی کشور، پنج دانشگاه از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور انتخاب شدند که دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیتبدنی داشتند. نمونه آماری تحقیق شامل دانشجویان تربیتبدنی تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، شیراز، کردستان، مازندران و مشهد بود. انتخاب نمونهها با روش نمونهگیری طبقهبندی ـ تصادفی در دسترس بود. حجم نمونه آماری در پنج دانشکده، براساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پنج دانشکده و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد. یافتهها نشان از اهمیت زیاد عوامل فردی به خصوص عامل مدیریت ضعیف زمان (عدم استفاده مناسب، هدر دادن زمان) توسط دانشجو در بروز سوء رفتارهای علمی داشت. برای مقابله با انواع سوء رفتارهای علمی، باید توجه ویژهای از طرف ضابطین امر به عوامل فردی به خصوص عامل مدیریت زمان به عنوان یک عامل تاثیرگذار در بروز سوء رفتارهای علمی اتخاذ گردد.
The purpose of the present study is to examine the influence of individual factors on the incidence of different types of academic misconduct.The method of this study was descriptive، in terms of implementation، it was a survey، and in terms of purpose it was practical. Data for this study were collected using a researcher-constructed questionnaire. Its validity was confirmed by a number of sports management faculty and its reliability calculated 0.87 with Cronbach's alpha. The questionnaire was designed with a Likert scale of 5 values. The participants of the study included physical education students all over the country. Based on geographic regions of the country، five universities selected from the North، South، East، West and the center of the country all of which were graduate students of physical education. The statistical sample of the study included graduate students of Physical Education in Tehran، Shiraz، Kurdistan، Mazandaran and Mashhad Universities. The selection of sample was available by stratified- Stochastic sampling method. Sample size in five colleges determined، based on the number of graduate students of this five faculty، using Morgan table. The findings showed the importance of individual factors، especially the poor management of time (improper use، waste of time) by a student in occurring academic misconduct.In order to deal with all kinds of academic misconduct، the directors of the affair should give special attention to the individual factors، especially the time management as an affecting factor in the incidence of academic misconducts.
خلاصه ماشینی:
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران (تاریخ دریافت: 19 / 10 / 93 ـ تاریخ تصویب: 16 / 12 / 93 ) چکیده هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر عوامل فردی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است.
اگر چه در مورد میزان شیوع سوء رفتار نمی¬توان درصد مشخصی را تعیین کرد (مقتدری و دهمرده، 1391)، ولی پژوهش¬های متعدد در کشورهای مختلف نشان داده¬اند که سوءرفتار خاص یک رشته، یک دانشگاه و یک کشور نبوده و در تمامی دنیا بوده و در حال افزایش است و با پیشرفت فناوری¬های جدید به حدی شایع شده که می¬توان آن را به عنوان معضلی مهم، مورد مطالعه قرار داد (خامسان و امیری، 1390).
با توجه به اهمیت اخلاقی این پدیده به خصوص در محیط¬های علمی، ورزشی و ورزشکاران که نماد اخلاق هستند، در بعضی از موارد از آن به عنوان ابزاری برای تخریب شخصیت¬های علمی و ورزشی و موسسات معتبر استفاده شده است.
این تحقیق در راستای اهداف فوق به دنبال پاسخ این سوال است که نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت¬بدنی دانشگاه¬های سراسری مدنظر این تحقیق درباره عوامل فردی بروز سوءرفتارهای علمی چیست؟ روش شناسی روش پژوهش توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود.
<رجوع شود به تصویر صفحه> طبق جدول 4، نتایج آزمون تی، نشان داد که بین نظرات دانشجویان رشته تربیت¬بدنی درباره علل فردی بروز سوءرفتارهای علمی در پایاننامهها، تفاوت وجود ندارد، که نشان¬دهنده اهمیت همه عوامل فردی تحقیق در بروز سوءرفتارهای علمی هستند.