چکیده:
هدف: تحلیل راهبردی وضع کنونی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی- ترویج و ارائه راهبردهای پیشنهادی مبتنی بر ماتریس سوات. روش/ رویکرد پژوهش: ابتدا از طریق مصاحبه با 13 نفر از کارمندان متخصص کتابخانه و استفاده از روش تحلیل محتوا، مؤلفههای سوات استخراج شد. سپس با استفاده از پرسشنامه و رتبهبندی مؤلفهها، و با استفاده از ماتریس ارزیابی موقعیت راهبردی، وضعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله ترویج تعیین و راهبردهای SO، ST، WO، و WT ارائه شد. یافتهها: ضعفهای پیش روی کتابخانه ملی ایران بر قوتهای آن و فرصتهای پیش رو نیز بر تهدیدها غلبه دارد. بنابراین، بهتر است خود را در معرض خطرات بزرگ قرار ندهد. نتیجهگیری: موقعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله بازاریابی- ترویج، محافظهکارانه است. برخی راهبردهای پیشنهادی عبارتاند از: استفاده از حداکثر ظرفیتهای فکری نیروی انسانی، اصلاح قانون بهمنظور استفاده مؤثر از قابلیتهای رسانههای اجتماعی، استفاده از فرصتهای ترویجی مناسبتر، رسیدن به ثبات مدیریتی، استفاده از کارکنان توانمند در پژوهش در سمتهای اجرایی، و تلاش برای بودجهبندی و تخصیص منابع مالی مناسب و مانند آنها.
خلاصه ماشینی:
"مؤلفه های ترویج : فرصت و تهدید ترویج ؛ فرصت تحولات فناورانه در زمینه مهارتها و تخصص های کتابداری و اطلاعرسانی جایگاه بالای ریاست عالیه کتابخانه ملی ایران و هیأت امنای سازمان در سلسله مراتب ساختار حاکمیتی اعتلای جایگاه مفاخر جامعه و صیانت از آنها مطرح بودن به عنوان مؤسسه ای آموزشی، پژوهشی، علمی، و خدماتی افزایش تخصص دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی استفاده از فرصت های ترویجی مناسب مانند برگزاری نشست های خبری از جانب رئیس کتابخانه ملی ایران، شرکت در همیش ها و نمایشگاههای بین المللی، و ارائه مقاله و پوستر ترویج – تهدید فاصله نسبی تا رسیدن به استانداردهای کتابخانه های ملی جهان ممنوعیت قانونی برای استفاده از رسانه های اجتمعی پشتیبانی بهتر از نیروی انسانی در مراکز اطلاعرسانی دیگر به علت زیرساخت حقوقی و رفاهی مناسب تر برای تعیین موقعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران ، از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی استفاده شده است ."