چکیده:
امروزه، بسیاری از سازمان ها از جمله دفاتر خدمات گردشگری بر بسیاری از سیستم ها به منظور راه اندازی وبقا کسب و کار خود در این محیط پیچیده ی رقابتی متکی هستند. هوش تجاری به عنوان سیستمی مطرحاست که به عنوان یک مزیت رقابتی و عامل حیاتی در موفقیت سازمان ها محسوب می شود. هوش تجاری،با استفاده از یکپارچه کردن داده ها و اطلاعات سازمان امکان کنترل و رد یابی فرایندهای کلیدی سازمان رابرای مدیران فراهم کرده و مبنایی برای اخذ تصمیمات اثربخش می باشد. درمقاله حاضر پس از شناساییابعاد، عوامل و مولفه های هوش تجاری، با استفاده از روشهای تحلیل آماری، به آزمون فرضیه ها و درصورت پذیرش فرضیه با استفاده از آزمون همگنی واریانس نسبت به بررسی اختلافات معنی داری واریانسعوامل پرداخته شده است. در صورت عدم معنی دار بودن اختلاف بین واریانس ها نیز، از آزمون دانکنفازی به TOPSIS جهت دسته بندی و رتبه بندی عاملها استفاده گردیده و در نهایت با استفاده از تکنیکرتبه بندی مولفه های هوش تجاری پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دفاتر خدماتگردشگری در کلیه ابعاد و عوامل از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده اند به طوری که عامل منابع انسانیدر بعد داخلی و مشتریان در بعد خارجی دارای بیشترین اهمیت هستند
Today، many organizations including tourism service offices rely on many systems to start their business and to survive in this complicated competitive environment. Business Intelligence as a system is regarded a competitive advantage and a critical factor in the success of organizations. Business intelligence، by integrating organization’s information and data provides the administrators with the possibility of tracking and controlling the key processes of the organization and is a basis for making effective decisions. After identifying the dimensions، factors and components of business intelligence، this paper goes to the hypothesis testing using methods of statistical analysis، then if the hypothesis is accepted، it will investigate the significant differences between the variances using ratio variance homogeneity test. In case of the absence of significant differences between the variances، the Duncan test agent will be used for sorting and ranking the factors. Finally، using TOPSIS fuzzy techniques، it will rank all the components of business intelligence. This paper comes to the conclusion that Tourism offices، concerning all aspects، have been in an acceptable condition and the human resource factor in the internal dimension and customers in the external dimension have been of the utmost importance.
خلاصه ماشینی:
"تمرکز برنامه های راهبردی به بازاریابی برای خدمات استفاده از مدل های تحلیل رقیب مانند مدل SWOT و مدل تحلیل شکاف جهت شناسایی فرصت ها و تهدید های محیطی چابکی و انعطاف پذیری لازم برای استفاده از فرصت های محیطی سیستمها و روشها تشویق و ترغیب کارکنان خود برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به رقبا استفاده ی کارکنان دفاتر برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های متنوع گزارش مداوم اطلاعات مربوط به رقبا به مدیران آموزش کارکنان دفاتر در گردهمائی های تجاری ، نمایشگاه ها، همایش ها و مانند آن ها درمورد نوع اطلاعاتی که باید به دنبال آن باشند استفاده از شبکه های کامپیوتری ، به عنوان ابزاری برای ذخیره و دسترسی به اطلاعات تجاری که کارکنان به آن نیاز دارند استفاده از تکنیک های مدیریت اطلاعات همچون داده کاوی و انبارداده برای تحلیل عملکرد دفاتر بررسی دقیق تمام اطلاعات جمع آوری شده و کنترل اعتبارشان از طریق حداقل یک منبع دیگر انطباق مداوم ساختار سازمانی و روش های انجام کار در دفاتر با شرایط جدید کسب و کار وجود یک مرکز هماهنگ کننده برای دریافت ، تلخیص ، دسته بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات موفقیت در جذب ، آموزش و نگهداری کارکنان کلیدی شکل گیری فرهنگ جذب نیروی انسانی بر مبنای کارآمدی و اثربخشی در شغل مربوطه استقبال با انگیزه و علاقمندی کارکنان از تمامی برنامه های آموزشی سازمان دریافت آموزش های رسمی در مورد چگونگی جمع آوری اطلاعات (مانند دوره های منابع انسانی آموزشی جستجو در اینترنت یا دوره های آموزشی انجام مصاحبه ) برای کارکنان مزیت رقابتی محسوب شدن نیروی انسانی آگاهی درست کارکنان در مورد اطلاعات متعلق به ما و دارایی های فکری که نباید فاش شوند آگاهی کارکنان از اینکه هنگامی که اطلاعات شرکت به صورت ناخواسته فاش شود چه کاری باید انجام دهند."