چکیده:
میشل فوکو از متفکران بین رشته ای معاصر محسوب میشودکه گستردگی و پرمایه بودن را در آثار او میتوان یافت . به دلیل گستردگی دامنه آثار وی، تفسیرهای متعدد و متنوعی از آثار وی صورت گرفته که این تفسیرها باعث شده که آرا و اندیشه های فوکو از چشم اندازهای متفاوتی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. باتوجه به این که آرا و اندیشه های فوکو مبتنی برتلفیق گسترده سنت های فلسفی معاصر بوده لذا به شکل گیری ترکیب نظری تازه ای منجر گردیده است . در این مقاله به بررسی وجوه مختلف تلفیق عاملیت و ساختار در اندیشه های فوکو پرداخته میشود و تلاش میشود موضع فکری فوکو در آثار و اندیشه های وی در دو قسمت فکری او در دوران دیرینه شناسی و تبارشناسی از دیدگاه تلفیق نظری مورد بررسی قرار گیرد.
Michel Foucault is one of the contemporary interdisciplinary thinkers, who breadth and richness can be found in his works. Because of the wide scope of his works, numerous and diverse interpretations of them have been provided which are analyzed from different points of views. Considering Foucault’s ideas and thoughts that based on the fusion of contemporary philosophical tradition, has led to a new theoretical synthesis. This paper examines various aspects of Foucault's ideas about structure and functionality, then trying to explore Foucault's viewpoints about integration of theoretical perspectives in the ages of the archeology and genealogy.
خلاصه ماشینی:
"اما کار فوکو با تکتک رهیافتهای روششناختی یاد شده متفاوت است، کار فوکو با پدیدارشناسی تفاوت دارد، چون هیچ تلاشی برای جستجوی معنا از طریق قرض گرفتن فعالیت معنابخش سوبژکتیویته خودمختار صورت نمیپذیرد؛ تفاوت کار فوکو با رهیافت هرمنوتیکی در این است که، هیچ مفهومی از حقیقت غایی یا ژرفیکه در انتظار کشف شدن باشد درکار فوکو وجود ندارد؛ و تفاوت کار فوکو با ساختگرایی در این است که اگر چه مفاهیم معنا و سوبژکتیویته (همچون ساختگرایی) از صحنه و از کانون توجه خارج میشود اما این کار به معنای اولویت و ارجحیت دادن به بر ساختن مدل صوری و قاعدهمند رفتار انسان نیست.
اما آنچه مسلم است، اندیشه فوکو با همه این گرایشهای فکری عمیقا تفاوت دارد؛ چرا که فوکو برخلاف پدیدارشناسی به فعالیت معنابخش سوژه خودمختار و آزاد متوسل نمیشود؛ برخلاف هرمنوتیک، معتقد نیست که حقیقت غایی یا عمیقی برای کشف وجود دارد، برخلاف ساختگرایی، در پی ایجاد الگوی قاعدهمندی برای رفتار انسان نیست؛ و برخلاف مارکسیسم، بر فرایندهای عمومی تاریخ تاکید نمیگذارد، بلکه خصلت منفرد و پراکنده رخدادهای تاریخی را در نظر دارد.
بنابراین، پرسش اصلی فوکو این است که، چگونه اشکال مختلف گفتمان علمی به عنوان نظامی از روابط قدرت ایجاد میشوند؟ مباحث زبانشناختی ریمونروسل 1 توجهفوکو را به خود جلبکرد.
هدف فوکو دراین کتاب نشان دادن این نکته استکه جنون بیشتر از اینکه یک وضعیت پایدار باشد، بیماری روانی نتیجه تعارضهای اجتماعی جامعهای است که افراد آن در طول تاریخ به از خود بیگانگی مبتلا شدهاند(Eribon, 1991: 70)."