چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط بامدگرایی دربین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی تبریز است . دراین پژوهش ٣٧٦ نفر از دانشجویان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش آماری دراین پژوهش شامل همبستگی پیرسون ، آزمون t و آزمون F و رگرسیون چند متغیره است که از برآوردهای نرم افزار SPSS نسخه ٢٠ استفاده شده است .
با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی سوالات تحقیق (٠.٨٠)، هم چنین نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف با درجه معنیداری (٠,٠٢٩) نرمال بودن داده های حاصل را نشان میدهد. نتایج تحقیق نشان میدهد بین متغیر میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه هایجمعی داخلی و مدگرایی (٠.٧٤) رابطه معنی - دار وجود ندارد. هم چنین بین میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های خارجی (شبکه های ماهواره ای و اینترنت ) ومدگرایی (٠.٠٢٢) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. هم چنین بین میزان تاثیرپذیری از گروه - های مرجع و مدگرایی (٠.٠٠٧) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. لازم به توضیح است از انواع گروه - های مرجع بین میزان تاثیرپذیری از نخبگان (٠,١٢٦) و روحانیون (٠,٢٧٠) با میزان مدگرایی دانشجویان رابطه معنیداری وجود ندارد و نیز بین میزان دین داری و مدگرایی (٠,٠٢٨) رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. هم چنین بین متغیرهای زمینه ای جنسیت (٠,٠٠٤)، وضعیت تاهل (٠.٠٠) و پایگاه اقتصادی و اجتماعی (٠,٢٣) و مدگرایی رابطه مثبت ومعنیداری وجود دارد. مقدارضریب تعیین (r٢) نشان میدهدکه
٢١ درصد ازتغییرات متغیر وابسته مدگراییتوسط این ٤ متغیرمستقل تبیین میگردند و ٧٩ درصد تغییرات ، توسط عواملی غیر از این عوامل توضیح داده میشود. باتوجه به نتایج رگرسیون چندگانه میتوان قضاوت
که متغیر وضعیت تاهل (١٤١.)، گروه های مرجع (١٣٧.)، میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های جمعی خارجی (ماهواره ، اینترنت )، (٠٩٨.)، به مراتب ، سهم بیشتری را درمقایسه با سایر متغیرها در پیش - بینی متغیر مدگرایی دارند.
The purpose of this study is to determine the social factors associated with fashion among students of Islamic Azad University of Tabriz. In this study, 376 students were selected through multistage cluster sampling method. Statistical methods that include Pearson correlation, t-test, F test and multiple regressions provided by SPSS version 20.
Cronbach's alpha reliability R (80/0) as well as the Kolmogorov-Smirnov test with a significant degree of (0.029) shows normality of the data. The results show that there isn’t a significant correlation between the rate and the influence of domestic mass media and fashion (0.74). However there is a positive and significant correlation between the use and influence of foreign media (satellite, internet) and fashion (0.022). Also, there is a significant and positive correlation between the influence of reference groups and fashion (0.007).
Among the reference groups, there isn’t a significant correlation between the elite (0.126) and Clergymen (0.270) and also there is an inverse and significant correlation between religiosity and fashion (0.028). Finally, there is a significant and positive relationship between demographic variables of gender (0.004), marital status (0.00) and the economic and social databases (0.23)) and fashion.
It can be concluded that marital status, reference groups and the use and influence of foreign media (satellite, internet) have the great amount of share in predicting the fashion variable.
خلاصه ماشینی:
"000 N 375 375 375 جدول شماره (6): روابط همبستگی محتوای برنامههای مختلف در انواع رسانههای جمعی (داخلی وخارجی) و مدگرایی بین میزان استفاده از برنامههایی مانند فیلم وسریال، موزیک، استفاده از فیسبوک، چتکردن و چک کردن ایمیل و تماشای شبکههای مد در ماهواره، با مدگرایی، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ بدین معنیکه هرچه قدر میزان استفاده از این برنامهها خصوصا شبکههای مد، بیشتر باشد، مدگرایی جوانان نیز بیشتر خواهد بود.
بنابراین مدیرانرسانهها و برنامهسازان بایستی به ایجاد برنامههایی بپردازندکه نه تنها برنامههای رسانههای داخلی ما میزان تاثیرپذیری افراد ازرسانههای داخلی را افزایشدهند بلکه بایستی با کمک متفکران و دانشمندان در عرصه فرهنگ اسلامی و ایرانی به ساخت و ارائه برنامههایی همت گمارندکه اساس الگوهای فرهنگ بومی و دینی ما را تقویت کند و پاسدارای نماید و بدین ترتیب الگوهایی درجامعه مورد توجه قرارگیرد که با اصول و ارزشهای جامعه ما به ویژه مذهب ما یکسان و هماهنگ باشد و از آن جایی که در فرهنگ اسلامی محور اصلاحات «فرهنگسازی» است لذا بایستی برنامهسازی آموزشی، فرهنگی وتبلیغی فضای اجتماعی جامعه، علیالخصوص دانشگاه را به نسبتی هدایت کرد که افراد به صورت طبیعی و خودجوش به رعایت عفاف و حجاب میل کنند.
پیشنهادهای پژوهشی همان طور که ملاحظه گردید، نتایج نشان دادند که استفاده و تاثیرپذیری از رسانههای جمعی خارجی (ماهوار و تلویزیون) و گروههای مرجع به عنوان مهمترین عوامل در میان متغیرهای دیگر، بر مدگرایی، اثرگذار است، بنابراین پیشنهادهای پژوهشی باتوجه به نتایج تحقیق، در راستای تعدیل پدیده مدگرایی در بین دانشجویان، بدین شرح ارایه میگردد: - بیان مستدل و منطقی علل، پیامدها و اثرات مثبت و منفی مدگرایی و راهکارهای تعدیل آن، از طریق ایجاد برنامههای تجزیه و تحلیل و نقد مسایل اجتماعی جوانان با حضور متخصصان و مشارکت جوانانی که دارای دیدگاهها و عقاید فکری مختلف هستند."